مراقبت از موکت ها

موکت ها یکی از پوشش های کف هستند که محبوبیت زیادی دارند.دلیل محبوبیت موکت ها تنوع رنگی بالا،قیمت به نسبت مناسب و خاصیت عایق بودن آن می باشد.
یکی از معایب خرید موکت به عنوان پوشش کف نحوه ی نگهداری از آن ها است .هرچقدر هم شما موکتی با کیفیت و گران قیمت خریداری کرده باشید،باز مسائلی وجود دارن که اگر آن‌ها را رعایت نکنید موکت شما آسیب می بیند.
دراین مطلب قصد داریم به شما نکات مهمی در باره ی مراقب از موکت ها بگوییم که در صورت رعایت کردن آن ها می توانید طول عمر موکتتان را چندین برابر کنید.پس پیشنهاد می کنیم تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

نحوه ی مراقبت از موکت ها در برابر رطوبت
رطوبت یکی از مضر ترین عوامل در مراقب از موکت ها می باشد.شاید تعجب کنید و بپرسید پس اگر رطوبت برای موکت مضر است پس چگونه موکت را تمیز کنیم؟در جواب باید بگوییم شستشوی موکت با آب هیچ مانعی ندارد اما شما باید پس از شستشوی موکت سعی در خشک کردن موکت کنید.زیرا موکت ها اگر رطوبت داشته باشند، علاوه بر جذب حشرات، به بافت و الیاف‌ داخل موکت آسیب می‌زند.
هنگامی که موکت تایلی و هر نوع موکت دیگری در معرض رطوبت قرار بگیرد و خشک نشود به مرور سفت می‌شود و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد. به این موضوع«پوسیدگی خشک» می‌گویند.

نحوه ی مراقبت از موکت ها در برابر حشرات موذی
زندگی حشرات موذی بر روی موکت ها وضعیتی است که هیچ فردی آن را دوست ندارد. سوسک‌های فرشی حشرات کوچک و تیره‌رنگی هستند که به رنگ قهوه‌ای رو به قرمز یا سیاه دیده می‌شوند که در زمانی که هنوز لارو هستند و بالغ نشدند الیاف داخل موکت را می‌خورند و به بافت موکت آسیب می رسانند. دیدن حشرات بالدار در فضای خانه نشان دهنده ی وجود لارو این حشرات روی موکت و فرش شماست.
یکی از نقاطی که معمولا این لارو ها در آن جا زندگی می کنند، قسمت هایی از موکت است که معمولا زیر وسایل خانه قرار می‌گیرند؛ این محل‌ها تاریک هستند و معمولاً خیلی جارو نمی‌خورند.

چگونه از موکت در برابر حملات حشرات موذی نگهداری کنیم؟
برای نگهداری از موکت اداری و موکت های منزل در برابر حملات حشرات موذی ابتدا باید از تجمع حشرات در بافت موکت جلوگیری کنید، برای این کار حداقل هفته ای یکبار باید تمامی نقاط موکت را جارو کنید.
دومین کاری که باید بکنید از حشره کش های مخصوص برای جلوگیری از تجمع مجدد حشرات استفاده نمایید.در بازار حشره کش هایی وجود دارند که به بافت موکت آسیبی نمی‌زنند اما خیلی زود حشرات را از بین می‌برند.

نحوه ی مراقبت از موکت ها در برابر حیوانات خانگی
اگر در منزلتان از سگ نگهداری می کنید و میخواهید که از موکت خانه تان نگهداری کنید باید بدانید که سگ‌ها از بوی نفتالین متنفرند، پس اگر به فکر نگهداری از موکت‌هایتان هستید می‌توانید یک تکه از آن را زیر موکت قرار دهید تا این موجود به موکتتان آسیبی نرساند.
گربه‌ها نیز عاشق پنجه کشیدن روی موکت ها می باشند که این موضوع کار شما را در مراقبت از موکت ها سخت می کند. متاسفانه باید بگوییم راه حل خاصی برای این موضوع وجود ندارد و تنها باید سعی کنید این عادت را از سر گربه تان بیندازید.
یکی دیگر از مشکلات حیوانات خانگی ادرار کردن و مدفوع کردن آن ها بر روی موکت است. اگر ادرار سگ یا گربه را زود تمیز نکنید، بوی آن برای مدت زیادی در بافت موکت می‌ماند، جذب الیاف‌های آن می‌شود و دیگر نمی‌توان آن را از بین برد. اگر چنین اتفاقی برای موکت‌تان افتاد، باید آن را با محلول سرکه سفید و نوشابه موکتتان را تمیز کنید و سپس موکت را خشک کنید تا بافت موکت آسیب نبیند.

نحوه ی مراقبت از موکت در برابر نور خورشید
نورخورشید پس از مدتی میتواند رنگ موکت ها را از بین ببرد یا باعث شل شدن بافت آن شود.برای همین بهتر است موکت را در معرض نور خورشید قرار ندهید و از پرده های ضخیم در فضا استفاده کنید.

نحوه ی مراقبت از موکت در برابر لکه‌ها
یکی از اصول مهم در نگهداری موکت ها این است که اگر ماده ای روی موکت ریخت سعی کنید سریعا آن را پاک کنید و سپس آن را کاملا خشک کنید زیرا اگر لکه را سریعا پاک نکنید جذب بافت موکت می‌شود.