انتخاب قرنیز

آشنایی با انواع قرنیز و نکات مهم در انتخاب قرنیز مناسب

یکی از حساس‌ ترین بخش درست کردن یک محیط مسکونی یا اداری، محیط داخلی است. هرچه محیط مرتب‌ تر و جذاب‌ تر باشد؛ بیشتر مورد پسند واقع می شود، در واقع کوچک‌ ترین جزئیات هم در یک معماری خوب اهمیت پیدا می کنند. یکی از مواردی که مورد کم لطفی واقع شده است؛ قرنیزها هستند. انتخاب انواع قرنیز و قرنیز مناسب چالشی است که بسیاری از افراد به خصوص طراحان محیط داخلی ممکن است با آن رو به رو شوند. در این مطلب از وبلاگ مجموعه طراحی راف بیشتر در مورد انواع مختلف قرنیزها و نحوه انتخاب قرنیز مناسب صحبت می‌ کنیم.

فروش قرنیز

قرنیز چیست؟

قرنیزها نوارها یا باندهای باریکی هستند که در بخش پایینی دیوار نصب می‌ شوند. غالبا جنس آن‌ ها از ام دی اف، پی وی سی، سنگ یا … می‌ باشند. این قرنیزها به صورت طولی و در امتداد دیوار نصب می‌ شوند. هدف عمده نصب قرنیز جلوگیری از نم و رطوبت برداشتن دیوار یا آسیب دیدن آن حین قرار دادن اسباب و اثاثیه است. قرنیزها را انواع مختلفی تولید می‌ کنند که در ادامه با جزییات بیشتری به معرفی آن می پردازیم.

مشخصات قرنیزها

به طور کلی استاندار خاصی برای تولید قرنیز وجود دارد. مهم نیست جنس آنها از چیست؛ یک استاندار کلی برای تولید آنها وجود دارد. به طور کلی قرنیزها را با ارتفاع 7 سانتی متر تا 20 سانتی متر تولید می کنند و ابعاد استاندارد قرنیز چوبی برای طراحی داخلی بین 10cm تا 15cm است. اندازه‌ های 20 سانتی‌ متری برای دیوارهای بزرگ و فضای لابی ساختمان‌ ها استفاده می‌ شود. در خصوص ضخامت قرنیزها نیز باید گفت که این محصولات با یک استاندارد کلی تولید می‌ شود؛ اغلب آنها دارای ضخامت 16 میلی‌متر تا 25 میلیمتر هستند.

انواع قرنیز

در کنار این که ضخامت و ارتفاع استانداردی برای انواع قرنیز وجود دارد؛ قرنیزها جنس‌ های مختلفی هم دارند. در ادامه به انواع قرنیز با جنس‌ های مختلف اشاره می‌ کنیم.

قرنیز سنگی

کشور ایران یکی از بزرگترین تامین کنندگان سنگ طبیعی در جهان است. سنگ‌ های زیادی مانند مرمر و مرمریت برای قرنیز استفاده می‌ شوند. قرنیز‌های سنگی در واقع یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ ترین قرنیزهایی هستند که در سازه‌ های متعددی استفاده می‌ شوند. از این نوع قرنیز بیشتر در سازه‌ های گران قیمت استفاده می‌ شود. نصب قرنیز سنگی به نسبت سخت است، اما تنوع طرح و رنگ در آن بسیار زیاد است.

قرنیز سرامیکی

درست مانند قرنیز‌های سنگی، قرنیزهای سرامیکی نیز از نظر وزن سنگین هستند. نصب آنها سخت بوده و کمی نیز گران قیمت هستند. البته مانند قرنیزهای سنگی با وجود تنوع رنگی و طرح‌ های جذابی که دارند، نسبت به قرنیزهای سنگی ارزان قیمت‌ تر هستند. این نوع قرنیز برای کسانی که موافق خرید قرنیز سنگی نیستند، اما تنوع رنگی آن را دوست دارند؛ بسیار مناسب است.

قرنیز چوبی

برخی از محیط‌ ها دارای دکوراسیون سنتی و کلاسیک هستند. اغلب لوازم این دکوراسیون‌ ها از چوب طبیعی ساخته شده‌ اند. بنابراین منطقی است که انتخاب اول این افراد قرنیز چوبی باشد. قرنیزهای چوبی ساده نصب می‌ شوند اما قیمت گرانی دارند. معمولا جنس این قرنیزها از چوب بلوط بوده و تنوع رنگی خوبی هم دارند. دقت کنید که قرنیز نباید شکستگی یا خراش داشته باشد.

قرنیز ام دی اف

قرنیزهای ام دی اف جایگزین ارزان قیمت و کاربردی برای قرنیزهای گران قیمتی است که در بالا معرفی کردیم. یکی از مزیت‌ های استفاده از قرنیزهای ام دی اف تنوع فوق العاده بالا در رنگ و طرح است. با هر دکوراسیونی چه مدرن و چه کلاسیک ست می‌ شوند و از نظر کیفیت نیز کیفیت خوبی دارند.

قرنیز چسبی

در بازار فروش قرنیزها، نوعی از قرنیز وجود دارد که به آن قرنیز از پیش ساخته یا چسبی می‌ گویند. این نوع قرنیزها بسیار ساده نصب می‌ شوند و از نظر طرح و رنگ نیز دارای انواع مختلف هستند. این نوع قرنیز را می‌ توان بدون هیچ دانش قبلی به سادگی نصب کرده و با انواع دکوراسیون‌ ها ست کرد.

قرنیز پی وی سی

یکی از جدیدترین انواع قرنیزهایی که این روزها در دکوراسیون داخلی بسیاری از سازه‌ ها دیده می‌ شوند، قرنیز پی وی سی هستند. این نوع قرنیزها به صورت تک لایه یا دو لایه تولید می‌ شوند. قرنیزهای پی وی سی نیز طرح‌ ها و رنگ‌ های مختلفی داشته و از نظر قیمت، ارزان قیمت هستند. مزیت این نوع قرنیز مقاومت در برابر رطوبت بوده و می‌ توان به سادگی آن را شست. همچنین وزن قرنیز پی وی سی بسیار سبک بوده و نصب آن نیز ساده خواهد بود.

قرنیز پلی استایرن

به جرات می‌ توان گفت قرنیزهای پلی استایرن جزو جذاب‌ ترین و منحصر به فردترین انواع قرنیز هستند که در سازه‌ های گران قیمت نیز از آن استفاده می‌ کنند. این قرنیز دارای ویژگی‌ های عالی مانند مقاومت بالا در برابر ضربه، قابلیت شستشو، خاصیت آنتی باکتریالی و سازگاری با محیط زیست، مقرون به صرفه بودن، وزن سبک و راحتی حمل و نصب می‌ باشد.

انتخاب قرنیز مناسب

اکنون که با انواع قرنیز آشنا شده‌ اید، برای انتخاب قرنیز مناسب باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • اولین چیزی که باید به آن توجه کنید، بودجه‌ ای است که در نظر گرفته‌ اید. بهتر است ابتدا بودجه خود را در نظر بگیرید و سپس متراژ کامل قرنیزها را محاسبه کنید.
  • قدم بعدی توجه به نوع دکوراسیون محلی است که می‌ خواهید قرنیز را در آنجا نصب کنید. دکوراسیون شما کلاسیک است یا مدرن، از سبک مینیمال استفاده کرده‌ اید یا خیر؟ در هر کدام از این دکوراسیون‌ ها قطعا باید از طرح یا رنگ مخصوص استفاده کنید. برای مثال در یک دکوراسیون مدرن و مینیمال، استفاده از قرنیز ساده و سفید می‌ تواند کاملا با محیط هماهنگ شود.
  • نصب قرنیز مرحله‌ آخری است که باید به آن توجه کنید. می‌ خواهید چطور قرنیزها را نصب کنید؟ پاسخ به این سوال به شما کمک می‌ کند بهترین و مناسب‌ ترین قرنیز را برای محیط خود انتخاب کنید. زیرا ممکن است بتوانید قرنیز مورد علاقه خود را انتخاب کنید، اما نصب آن بسیار زمان‌ گیر بوده و به تنهایی از پس آن برنیایید.