خرید موکت راف

انتخاب رنگ موکت مناسب محیط

کف محیط‌ های داخلی و انتخاب متریال مناسب برای آن، تاثیر مستقیمی بر روی نمای داخلی کل محیط دارد. استفاده از متریال‌ هایی مانند سنگ، پارکت، فرش یا موکت بسیار رایج است. اما بسته به شرایط ممکن است برخی از افراد استفاده از موکت را به استفاده از سایر متریال‌ ها ترجیح دهند. موکت‌ ها در طرح‌ ها و رنگ‌ های مختلفی تولید می‌ شوند. بسته به طرح و نقش و حتی رنگی که موکت شما دارد، می‌ توانید به کلی طراحی فضا را عوض کنید. اگر به دنبال انتخاب رنگ موکت مناسب محیط هستید پس این مطلب را حتما مطالعه کنید. در این مطلب بیشتر در مورد تاثیر رنگ موکت بر روی فضا صحبت می‌ کنیم.

 

خرید موکت مناسب محیط

موارد مهم در انتخاب رنگ موکت مناسب

افراد برای استفاده از موکت دلایل زیادی دارند. برخی ممکن است محیط موکت کاری شده را گرم‌ تر دانسته و انتخاب آن را به سرامیک و یا پارکت ترجیح دهند. برخی از خانواده‌ ها با تولد فرزند برای جلوگیری از آسیب حین افتادن کودکشان ترجیح می‌ دهند، خانه را موکت‌ کاری کنند. به هر دلیلی که می‌ خواهید از موکت استفاده کنید، حتما این عوامل را در انتخاب رنگ موکت دخیل کنید.

چه رنگی چه محیطی؟

مهم‌ ترین چیزی که قبل از انتخاب رنگ موکت باید در نظر بگیرید، محیطی است که قرار است در آنجا نصب شود. این مورد را در نظر بگیرید که اندازه محیط می‌ تواند بزرگ یا کوچک باشد. بدون شک برای محیط‌ های مختلف باید از موکت‌ هایی با رنگ و طرح‌ های متفاوت استفاده کنید. محیط‌ ها را به دو دسته بزرگ و کوچک تقسیم می‌ کنیم.
برای انتخاب رنگ موکت در فضاهای بزرگ باید از موکت‌ هایی استفاده کنید که رنگ تقریبا تیره داشته باشد. برای مثال اگر یک پذیرایی بزرگ دارید، می‌ توانید روی استفاده از موکت مشکی یا زرشکی حساب کنید. این رنگ‌ ها محیط را لوکس‌ تر و شیک‌ تر نشان می‌ دهند.
اما قضیه برای محیط‌ های کوچک کمی فرق دارد. در محیط‌ های کوچک نمی‌ توان از موکت‌ هایی با رنگ تیره استفاده کرد. استفاده از رنگ تیره موکت در محیط‌ های کوچک سبب می‌ شود تا این طور به نظر برسد که انگار دیوارها به هم در حال نزدیک شدن هستند. پس بیننده حس می‌ کند محیط از آنچه که به نظر می‌ رسد کوچک ‌تر است.
حتی علاوه بر رنگ ممکن است موکت‌ هایی که انتخاب می‌ کنید، دارای طرح باشند. این طرح می‌ تواند بر روی محیط خانه نیز تاثیر بگذارد. برای مثال استفاده از موکت‌ هایی که دارای طرح‌ های بزرگ هستند، محیط را از آنچه که هستند کوچکتر نشان می‌ دهند. بنابراین اولین قدم این است که به متراژ محیط خود برای انتخاب رنگ موکت مناسب دقت کنید.

در کجا از موکت استفاده می‌کنید؟

علاوه بر اینکه باید به ابعاد محیط دقت کنید؛ باید حتما به این نکته توجه کنید که از موکت در کجا استفاده می‌ کنید. برای بخش‌ های مختلف باید از موکت‌ های متفاوتی استفاده کنید.
محیط‌ ها را می‌ توان به بخش‌ های مختلف تقسیم کرد. برای مثال جلوی ورودی ساختمان احتمال کثیفی زیادی دارد. پس بهتر است برای این بخش از منزل از رنگ‌ های تیره استفاده کرد. همچنین استفاده از رنگ روشن برای محیط‌ های کم ‌نور می‌ تواند آن را روشن‌ تر و بزرگتر نشان دهد. همچنین برای اتاق خواب بهتر است از رنگ‌ های خنثی استفاده کنید. استفاده از رنگ خنثی به شما اجازه می‌ دهد در هر بخش خانه از آن استفاده کرده و با هر نوع دکوراسیونی آن را ست کنید.

نوع طرح را در نظر بگیرید

همان طور که در بخش‌ های بالایی اشاره کردیم، علاوه بر این که باید روی رنگی که برای محیط خود انتخاب می ‌کنید دقت داشته باشید، باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که طرح موکت نیز می‌ تواند روی محیط اثرگذار باشد. در نظر داشته باشید که ممکن است طرحی که برای موکت خود انتخاب می‌ کنید، کم پرز یا برجسته یا هر طرح دیگری باشد.
رنگ و نوع طرح در کنار هم می‌ توانند تاثیر مستقیمی بر فضای داخلی داشته باشند. برای مثال برخی از طرح‌ ها مانند موکت‌ های برجسته بهتر است رنگ‌ های خنثی داشته باشند. این طرح‌ ها با رنگ‌ های روشن یا تیره محیط را کوچک و یا نامرتب نشان می‌ دهند.

به دکوراسیون داخلی دقت کنید

قبل از این که موکت و رنگ آن را انتخاب کنید یک عکس از خانه خود تهیه کنید. رنگ غالب در دکوراسیون محیط را پیدا کنید. مثلا اگر در دکوراسیون خود از طرح‌ ها و رنگ‌ های شلوغ استفاده کرده‌ اید، بهتر است از یک موکت ساده با رنگ‌ های روشن یا نزدیک به دکوراسیون خود استفاده کنید. همچنین مثلا اگر مبل‌ های شما رنگ تیره دارند و می‌ خواهید از فرش روی موکت استفاده کنید، بهتر است موکت شما رنگ خنثی یا حداقل روشن داشته باشد تا بتوانید بعدا آن را با دکوراسیون خود هماهنگ کنید. استفاده از موکت‌ های طرح‌ دار برای اتاق خواب یا اتاق کودک می‌ تواند بسیار جذاب و سرگرم کننده باشد. اما بهتر است طرح گل موکت و پرده‌ ها یا حداقل رنگ آن‌ با روتختی‌‌ ها هماهنگ باشد. در نهایت با استفاده از این روش خانه را از آنچه که هست شیک‌ تر می‌ کنید.

اعضای خانواده را در نظر بگیرید

همیشه به این نکته در انتخاب رنگ موکت مناسب محیط توجه کنید که این موکت قرار است برای چه تعداد اعضای خانواده باشد؟ شاید در ابتدا این نکته کم اهمیت به نظر برسد. اما اگر بچه کوچک، خانواده پرجمعیت و یا حیوان خانگی دارید، استفاده از رنگ روشن یا خنثی برای شما مناسب نیست زیرا کثیفی‌ ها و مثلا موی حیوانات خانگی و یا اثرات گرد و غبار و خرده‌ های خوراکی‌ ها به سادگی روی آن مشخص می‌ شود.
به همین سبب است که به خانواده‌ هایی مانند خانواده بالا توصیه می‌ شود از موکت‌ هایی استفاده کنید که رنگ آنها کثیفی و وجود خرده‌ های خوراکی را کمتر نشان دهد. رنگ‌ های تیره و قهوه‌ ای برای این منظور بسیار مناسب هستند.

سبک دکوراسیون شما و رنگ موکت

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که سبک دکوراسیون شما ممکن است سنتی یا مدرن باشد. برای ایجاد هارمونی بین دکوراسیون و رنگ موکت باید حتما سبک خود را در نظر داشته باشید. برای مثال دکوراسیون‌ های کلاسیک و سنتی بیشتر از رنگ‌ های قهوه‌ ای، زرشکی و رنگ‌ های تیره و عمیق مانند مشکی تشکیل شده‌ اند. استفاده از یک موکتی با همین رنگ‌ ها می‌ تواند زیبایی محیط را دو چندان کند. در حالی که استفاده از یک موکت روشن مانند یک وصله ناجور به نظر می‌ رسد. اگر دکوراسیون محیط شما مدرن و جدید است، استفاده از موکت‌ های پرزدار با رنگ روشن‌ یا رنگ خنثی می‌ تواند حس بصری بهتری ایجاد کند.
در نهایت اگر چه این مطلب برای شما یک چهارچوب کلی تعریف کرده‌ است، اما این شما هستید که تصمیم نهایی را می‌ گیرید. اگر یک موکت با رنگ روشن شما را خوشحال می ‌کند یا رنگ تیره را دوست دارید، پس بهتر است آن را امتحان کنید و از انتخاب خود لذت ببرید. همیشه قرار نیست سلیقه و علایق خود را با مد یا هارمونی خاصی هماهنگ کنید. می‌ توانید سبک خاص خود را برای طراحی دکوراسیون و انتخاب رنگ موکت خود داشته باشید.