فروش موکت اداری

انتخاب موکت مناسب برای پذیرایی و اتاق

انتخاب موکت مناسب برای پذیرایی و اتاق یکی از آن مواردی است که نقش اساسی در نتیجه دکوراسیون دارد. به عبارتی دیگر باید هنگام انتخاب موکت برای پذیرایی و اتاق دقت ویژه‌ ای داشته باشیم زیرا موکت بخش بزرگی از فضا را اشغال می‌کند و باید با رنگ کاغذ دیواری و مبلمان همخوانی لازم را داشته باشد.

همان‌ طور که می‌دانید ایرانیان به دکوراسیون اتاق پذیرایی اهمیت زیادی می‌دهند و همیشه دوست دارند گل سر سبد اتاق‌های خانه، اتاق پذیرایی باشد. بنابراین دور از انتظار نیست که برای دکوراسیون اتاق پذیرایی در خانه ایرانی بیشتر وقت لازم باشد. از طرفی برای انتخاب موکت برای اتاق خواب و اتاق‌های دیگر منزل، می‌خواهیم بهترین انتخاب را داشته باشیم تا انرژی مثبت در فضا جریان پیدا کند. اجازه بدهید در این مطلب همه موارد مربوط به انتخاب موکت را بررسی کنیم.

 

بهترین موکت

 

انتخاب موکت برای منزل

انتخاب موکت برای منزل همان‌ طور که گفتیم نیازمند حوصله و دقت زیادی است. اگر بخواهید بدون نظر و مشاوره یک دکوراتور حرفه‌ ای، خودتان برای خرید موکت اقدام کنید، این کار سخت‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. مثلاً تصور کنید که وارد یک فروشگاه فرش و موکت می‌شوید و یک عالمه موکت با رنگ‌ها و طرح‌های مختلف می‌بینید که به صورت رول شده کنار هم قرار گرفته‌اند. واقعاً انتخاب موکت از بین رول‌ها سخت است زیرا شاید نتوانید به درستی تصور کنید که کدام رنگ موکت با اسباب و وسایل شما همخوانی دارد.

از طرفی باید یک نکته را در نظر بگیرید که آیا شما تمام وسایل خود مانند مبلمان، پرده‌ها و کاغذ دیواری را انتخاب کرده‌اید و حالا در آخر می‌خواهید موکت را انتخاب کنید یا موکت اولین چیزی است که برای خرید آن اقدام نموده‌اید. اگر می‌خواهید فضای پذیرایی بزرگ‌تر به نظر برسد و حالت کلاسیک داشته باشد می‌توانید از موکت همرنگ با مبلمان استفاده کنید. همچنین طرح موکت چندان شلوغ نباشد به این ترتیب فضای اتاق پذیرایی بسیار بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. اما اگر دوست دارید دکوراسیون اتاق پذیرایی طرحی جدید و منحصر بفرد داشته باشد می‌توانید از رنگ‌های متضاد برای مبلمان و موکت استفاده کنید.

 

با این همه شاید برای شما سؤال پیش بیاید که با وجود سرامیک‌ها و پارکت‌های زیبا دیگر موکت‌ها طرفدار ندارند ولی بهتر است به طرح‌های جدید موکت‌ها نگاهی بیندازید تا نظر شما در این باره عوض شود. به علاوه اگر در منزل شما کودکان یا سالمندان زندگی می‌کنند، موکت گزینه بهتری می‌باشد زیرا حالت ضربه گیر دارد و عایق بهتری برای سرما، گرما و صدا است.

 

انتخاب رنگ موکت برای پذیرایی

انتخاب رنگ موکت برای پذیرایی بستگی به رنگ مبلمان، پرده‌ ها و کاغذ دیواری دارد. بهتر است تصویری از مبلمان خود در دست داشته باشید و بعد به فروشگاه موکت مراجعه کنید. اگر تصمیم گرفته‌ اید که خودتان کار دکوراسیون پذیرایی را انجام دهید به چند نکته توجه داشته باشید. معمولاً موکت‌ هایی که دارای رنگ‌ های روشن و خنثی می‌ باشد، فضای پذیرایی را بزرگ‌ تر نشان می‌ دهد و بر عکس موکت‌ هایی که رنگ گرم و تند دارند خطای دید ایجاد کرده و اتاق را کوچکتر نشان می‌ دهند. ما معمولاً دوست داریم که فضای پذیرایی دلباز و روشن باشد پس بهترین انتخاب برای موکت پذیرایی این رنگ‌ها هستند:

 

  • انواع خاکستری روشن
  • سبز سدری
  • صورتی کالباسی یا کثیف
  • آبی آسمانی

 

رنگ‌ هایی که نام بردیم با هر رنگ دیگری همخوانی دارند ولی باز هم بهتر است با توجه به رنگ مبلمان یکی از این رنگ‌ ها را برای موکت انتخاب کنید. ممکن است به فروشگاه موکت بروید و یک عالمه رنگ‌ های زیبا را ببینید و بدون توجه به دیگر وسایل خانه یک رنگ انتخاب کنید، اما توصیه می‌ کنیم این اشتباه را مرتکب نشوید زیرا موکت حتماً باید با رنگ مبلمان و پرده‌ ها هماهنگی داشته باشد و برای مثال رنگ خاکستری شاید بین رنگ‌های دیگر به چشمتان نیاید اما خواهید دید که در اغلب مواقع انتخاب مناسبی برای پذیرایی است.

 

اگر تازه عروس هستید یا به هر دلیلی دوست ندارید از رنگ‌های خنثی در پذیرایی استفاده کنید می‌ توانید رنگ‌ های زیر را برای موکت در نظر بگیرید:

 

  • قهوه‌ای شکلاتی
  • آبی تیره یا درباری
  • آجری
  • کرم
  • و …

اما حتماً توجه داشته باشید که مبلمان شما هر رنگی باشد بهتر است موکت را همرنگ آن انتخاب کنید تا فضای پذیرایی کوچک و بهم ریخته به نظر نرسد.

 

انتخاب طرح موکت برای پذیرایی

 

انتخاب طرح موکت برای پذیرایی بستگی به سلیقه شما دارد. اگر فکر می‌ کنید نظافت قسمت‌ هایی از موکت که زیر مبل قرار می‌ گیرد مشکل است، می‌ توانید زیر مبل‌ها را موکت نکنید. انواع طرح‌ های موکت که می‌ توانید برای پذیرایی انتخاب کنید عبارتند از:

 

●       موکت‌ های پرز بلند

موکت‌ های پرز بلند جدید‌ترین و زیبا‌ترین طرح موکت هستند که نرمی بیشتری دارند. برای انتخاب موکت‌های پرز بلند به تراکم و پشت موکت توجه کنید تا موکت بی کیفیتی نخرید

●       موکت‌های کبریتی

موکت‌ های کبریتی همان موکت‌ های کلاسیکی هستند که کمی هم زبر می‌ باشد. خصوصیت مهم این موکت‌ ها، قیمت مناسب آن‌ هاست، اما متاسفانه تمیز کردن این موکت‌ها مشکل می‌باشد زیرا گاهی ذرات کوچک بین پرز‌ها گیر می‌کنند و به راحتی بیرون نمی آید.

●       موکت‌ های طرح‌دار

موکت‌ های طرح‌ دار مانند طرح کاشی، طرح‌ های موتیف تکرار شونده و … وجود دارد. این موکت‌ ها می‌ تواند طرح‌ های کلاسیک یا مدرنی داشته باشد. معمولاً این نوع موکت‌ ها را در لابی هتل‌ها، سالن اجتماعات و آمفی تئاتر‌ها دیده‌ اید.

 

هر سه نوع موکتی که نام بردیم را در نظر داشته باشید و هر کدام از آن‌ها را که انتخاب کردید باید از اصولی که برای انتخاب رنگ موکت برای پذیرایی، نام بردیم، تبعیت کنید.

 

انتخاب موکت برای اتاق‌

 

انتخاب موکت برای اتاق بستگی به کاربرد اتاق دارد. اول باید بدانیم که اتاق مورد نظر اتاق خواب است یا اتاق کار یا اتاق کودک؟ بعد اینکه ابعاد اتاق چقدر است؟ آیا اتاق نور گیر است؟ اجازه بدهید تا درباره هر کدام از این موارد صحبت کنیم و ببینیم چه رنگی برای موکت مناسب‌ تر است.

 

اگر اتاق خواب نورگیر است می‌ توانید از هر رنگی برای موکت استفاده کنید اما اگر اتاق خواب پنجره ندارد یا چندان نورگیر نیست، بهتر است از موکت‌ های رنگ روشن استفاده کنید. از آنجایی که اتاق خواب مانند پذیرایی دارای وسایل زیادی نیست، دست شما برای انتخاب رنگ موکت باز‌تر است. موکت‌ های پرز بلند انتخاب مناسبی برای اتاق خواب می‌ باشد، زیرا نرم و راحت هستند. اگر حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید، موکتی انتخاب کنید که نظافت آن آسانتر باشد و موی حیوان در بین پرز‌های آن گیر نکند.

 

برای اتاق کودک می‌توانید از رنگ‌ های شاد استفاده کنید. می‌ توانید از کودک نظر بخواهید و حتی الامکان از رنگ‌ هایی استفاده کنید که خیلی روشن نباشد زیرا رنگ‌ های روشن لکه‌ها را زودتر نشان می‌دهند. همچنین استفاده از موکت‌ های تایلی برای اتاق کودک گزینه مناسبی است. زیرا اگر یکی از تایل‌های خراب شد یا قابل نظافت نبود به راحتی قابل تعویض است.

 

انتخاب موکت برای اتاق کار هم کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد، اما از آنجایی که معمولاً در اتاق کار وسایلی مانند میز، کتابخانه، صندلی و … وجود دارد، این محیط حالت رسمی می‌گیرد پس بهتر است از رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای، کرم و … استفاده کنید. همچنین موکت‌ های پرز بلند گزینه مناسبی نیستند زیرا ممکن است جای چرخ صندلی روی موکت بماند. بنابراین بهتر است از موکت‌ های پرز کوتاه و متراکم استفاده کنید.