انتخاب موکت مناسب هتل ها

هتل ها جزء فضاهای تفریحی و خدماتی ای می باشند که همه ی ما حداقل یک بار به آن ها مراجعه کرده ایم.همانطور که میدانید هتل ها محل هایی پر رفت و آمد هستند که باید در آن از متریال های با کیفیت استفاده نمود.
یکی از قسمت های بسیار مهم در هتل ها کف پوش آن است.در این مطلب می خواهیم در رابطه به متداول ترین نوع کف پوش هتل ها،یعنی موکت صحبت کنیم. استفاده از موکت در هتل ها دلایل متعددی دارد که در ادامه به آن میپردازیم.

تغییر دکوراسیون داخلی با موکت هتلی
یکی از دلایل استفاده از موکت در هتل ها،تنوع رنگ بندی و طرح هتل ها است.موکت ها به دلیل تنوع زیاد می تواند به راحتی با هرنوع تم رنگی همخوانی پیدا کند.
طراح دکوراسیون داخلی هتل می تواند به راحتی و با قیمتی بسیار مناسب با استفاده از موکت ها دکوراسیون اتاق ها و فضاها را طراحی کند و فضایی زیبا ایجاد نماید.

بهترین نوع موکت هتلی کدام است؟
معمولا در هتل های لوکس از موکت های ارزان و بی کیفیت استفاده نمی کنند.اغلب هتل ها از موکت با جنس الیاف پلی آمید به علت کیفیت مناسبی که دارد استفاده می کنند. این نوع موکت دارای الیاف نایلون هستند که در برابر سایش و فشار تحمل زیادی دارند و به راحتی دچار فرسایش نمی شوند. همچنین این نوع موکت به آسانی تمیز می شود و کثیفی را به راحتی به خود جذب نمی کند.
سایر مزایای موکت پلی آمید:
• مقاومت بالا در برابر پیچ خوردگی و سر خوردگی
• دارای انعطاف پذیری بالا
• تمیزی آسان
• عدم تغییر رنگ در برابر نور خورشید
• ضد الکتریسیته ساکن
• مقاوم در برابر سایش
• طول عمر بالا
• قیمت مقرون به صرفه

انواع موکت هتلی از نظر ابعاد
معمولا دو نوع موکت هتلی در بازار به اسم،موکت رولی و موکت تایلی موجود می باشد. در سالن های بزرگ مانند:سالن اجتماعات و…از موکت رولی استفاده می شود. این نوع موکت با ابعاد سفارشی تولید می شوند. همچنین این موکت به راحتی با کاتر برش می خورد و کار با آن بسیار آسان است.
معممولا موکت ایرانی در عرض 2،3 و 4 متر تولید می شود و رول موکت خارجی نیز با عرض بیشتر و در حدود 5-6 متر هم به فروش می رسد.
موکت های تایلی مربعی نیز با اندازه های استاندارد تولید می شود. معمولا موکت های تایلی نیاز به برش کمتری دارند و دور ریز کمتری نیز دارند و همین موضوع باعث صرفه اقتصادی این نوع موکت ها می شود.
ابعاد استاندارد موکت های تایلی:
• ۴۸*۴۸ سانتیمتر
• ۵۰*۵۰ سانتیمتر
• ۶۰*۶۰ سانتیمتر
• ۹۶*۹۶ سانتیمتر

مقاومت و دوام موکت هتلی
یکی از مواردی که یک موکت هتلی باید داشته باشد،دوام بالا می باشد.همانطور که میدانید هتل ها محل رفت و آمد مسافران زیاد با چمدان ها می باشد.به همین دلیل دوام فرسایشی موکت اهمیت فراوانی دارد. تعیین میزان دوام موکت، سه فاکتور نقش دارند:
• رنگ
• تراکم
• نقش و طرح

برای این که جنس خوب موکت هتلی را از بد تشخیص دهید ابتدا به تراکم بافت موکت توجه کنید.هرچقدر تراکم بافت هتل بیشتر باشد موکت جنس بهتری خواهد داشت. اگر چه این موضوع با چشم نیز قابل تشخیص است ولی بهترین کار اینست که از فروشنده در مورد میزان تراکم موکت سوال کنید. مشخصات موکت معمولا در فاکتور خرید ذکر می شود.

تراکم استاندارد موکت هتلی چقدر می باشد؟
به طور کلی هر موکت با توجه به نوع فضا با تراکم های مختلفی طراحی شده اند مثلا:تراکم ۴۰۰۰۰ به بالا برای رفت و آمد های متوسط ،تراکم ۵۰۰۰۰ به بالا برای رفت و آمد زیاد و تراکم ۶۰۰۰۰ به بالا برای رفت و آمد خیلی زیاد و تراکم۷۰۰۰۰ به بالا برای رفت و آمد فوق زیاد طراحی شده اند.

طول عمر استاندارد موکت هتلی چقدر می باشد؟
به طور معمول موکت های هتلی استاندارد طول عمری بین 10 تا 30 سال دارند. برای اینکه موکت هتلی سال های بیشتری دوام داشته باشد باید به همه ی جزئیات مربوط به آن توجه کرد.

مقاوم در برابر آتش
معمولا مکان های عمومی ای مثل هتل ها و مهمانپذیر ها جزئ فضاهایی هستند که در معرض آتش سوزی و سوانح این چنینی زیادی قرار دارند.علاوه بر این شما وظیفه ی حفظ جان افراد هتل را بر عهده دارید.
یکی از اقداماتی که میتواند جلوی یک آتش سوزی عظیم در هتل را بگیرد،استفاده از متریال نسوز مانند موکت های نسوز است. موکت های مصرفی در هتل ها باید دارای استاندارد مقاومت در برابر آتش باشند و در اثر سانحه دود کمتری تولید کنند و همچنین باید در صورت برخورد با آتش، موجب شعله ور شدن بیشتر آتش نشوند .

طرح و رنگ موکت های هتلی
همانطور که قبل تر گفتیم جنس، طرح و رنگ موکت سه عنصر مهم تاثیر گذار دکوراسیون داخلی هتل ها می باشند. برای انتخاب رنگ موکت های هتل حتی الامکان نباید از رنگ های روشنی مثل سفید استفاده نمود از طرفی رنگ های بسیار تیره مثل طوسی پر رنگ، قهوه ای سوخته و … هم نباید برای کفپوش هتلی انتخاب شوند زیرا این رنگ ها هم کثیفی را به راحتی نمایش می دهند و فضا را دلگیر نشان می دهند.
امروزه نیز در بازار موکت ها تنوع رنگی و طرحی زیادی وجود دارد که همین امر دست مشتری را برای خرید موکت با طرح و رنگ دلخواه خود باز کرده است و مشتری می تواند با توجه به نوع اقلیم و دکوراسیون داخلی هتل خود هر رنگ و طرحی را انتخاب کند.

انتخاب موکت هتل با قیمت مناسب
همانطور که میدانید شیک بودن دکوراسیون داخلی هتل یکی از مهم ترین اصول هتلداری می باشد اما این به معنایی خرید موکت های گران قیمت نیست.
معمولا موکت های تجاری هتلی قیمت پایین تری نسبت به موکت های منازل دارند زیرا این نوع موکت ها به صورت عمده خریداری می شوند و همین موضوع باعث پایین آمدن هزینه های خرید می گردد.
استفاده از موکت هتلی تایلی برای فضاهای هتل مزایای زیادی دارد.این نوع موکت ها علاوه بر زیبایی ظاهری ای که دارند صرفه اقتصادی زیادی دارند. برای مثال، در صورت آسیب احتمالی به قسمتی از موکت می توان همان تایل را تعویض کرد.
از آنجایی که تمام کف هتل ها با موکت پوشیده می شود، سرمایه زیادی برای نصب موکت صرف خواهد شد اما با توجه به دوام و ماندگاری موکت ها به نظر می رسد انتخابش به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه باشد. یک موکت خوش رنگ با نقش های زیبا می تواند سالیان زیادی زینت بخش دکوراسیون داخلی هتل باشد. اقتصادی بودن در طول زمان معنای حقیقی پیدا می کند.
معمولا موکت های نقش دار نیز از موکت های تکرنگ گران تر هستند؛ بنابراین اگر می خواهید کمتر هزینه کنید، به دنبال گزینه های ساده تر باشید.

جمع بندی
دکوراسیون داخلی هتل و تجهیزات آن نقش مهمی در جلب رضایت مشتریان دارد. با توجه به رفت و آمد زیاد در یک هتل، لازم است تا در انتخاب کفپوش مناسب دقت بیشتری شود. مناسب ترین کفپوش برای هتل ها در سراسر جهان، فرش و موکت است که ما در این مطلب در باره این نوع کف پوش در هتل ها صحبت زیادی کردیم.