برای فضای کوچک موکت ساده انتخاب کنیم یا طرحدار؟

موکت‌ها در چندین دهه قبل طرفداران بیشتری داشتند و جز انتخاب‌ های محدود برای کفپوش منزل یا محل کار به حساب می‌ آمدند. بعدها که استفاده از سرامیک‌ و پارکت‌ طرفدار پیدا کرد، موکت‌ ها تا حد زیادی فراموش شدند. اما امروزه موکت‌ ها در طرح‌ های متنوعی ارائه می‌ شوند و برای دکوراسیون منزل و محل کار مورد استفاده قرار می‌ گیرند. نکته مهمی که درباره زندگی و کار در شهر‌های بزرگ وجود دارد این است که ساختمان‌ها بسیار متراکم‌ تر ساخته می‌ شوند و به ناچار مساحت خانه‌ها یا فضا‌های کاری کوچک است. معمولاً برای دکوراسیون فضا‌های کوچک هم باید دقت بیشتری به خرج بدهیم.

 

اگر قرار باشد برای دکوراسیون فضا‌های کوچک از موکت استفاده کنید، باید از بین گزینه‌ هایی که در دسترس هستند، مواردی را در نظر بگیرید که با ایجاد خطای دید، فضا را گسترده‌تر نشان بدهند. علاوه بر رنگ موکت می‌ خواهیم بدانیم که برای فضای کوچک موکت ساده انتخاب کنیم یا طرحدار؟ در ادامه مطلب به این موضوع می‌ پردازیم.

 

موکت ساده و طرحدار چه تاثیری در دکوراسیون دارند؟

 

برای اینکه بدانیم برای فضای کوچک موکت طرحدار مناسب‌تر است یا موکت ساده، اجازه بدهید خصوصیات هر کدام را بررسی کنیم. توجه داشته باشید که نمی‌ توانیم با یک قانون کلی بگوییم قطعاً موکت طرح دار برای فضای کوچک نامناسب است، زیرا طرح‌ها بسیار متفاوت و متنوع هستند و هر کدام در نگاه اول، از نظر بصری تأثیر خاصی ایجاد می‌ کنند. برای مثال موکتی با رنگ روشن و طرح ساده، باعث می‌شود فضا بزرگ‌تر به نظر برسد و در عین حال کسالت بار نباشد. از طرفی برای یک فضای کوچکی که نور طبیعی زیادی به آن می‌ تابد، موکت ساده با رنگ روشن، فضا را گسترده‌ تر نشان می‌ دهد. بنابراین می‌ توانیم بگوییم برای انتخاب موکت برای فضای کوچک باید موارد دیگری مانند نور اتاق، شکل اتاق (مستطیل یا مربع یا اشکال دارای اضلاع نامساوی)، چیدمان وسایل و … را در نظر بگیریم و با تکیه بر آن‌ها و بر اساس سلیقه خود (یا مشتری) موکت انتخاب کنیم.

 

موکت ساده برای فضای کوچک

می‌ خواهیم بدانیم که تحت چه شرایطی موکت ساده برای فضای کوچک مناسب است. فرقی نمی‌ کند فضای کوچک مدنظر ما یک خانه باشد یا محیط کار، باید بدانیم که قرار است در این فضا چه وسایلی قرار بگیرند. آیا تعداد صندلی‌ ها یا مبلمان، میز و … نسبت به اندازه اتاق زیاد است؟ آیا این وسایل فضای زیادی از اتاق را اشغال می‌ کنند؟ اگر تعداد وسایل موجود در اتاق زیاد است و تقریباً چیدمان شلوغی دارد، قطعاً بهتر است که از موکت ساده برای فضای کوچک استفاده کنید. این موکت ساده باید یک رنگ خنثی و روشن داشته باشد و تا حدی با رنگ کاغذ دیواری، پرده‌ ها و مبلمان هماهنگ شود.

 

همچنین اگر در فضای کوچک، مبلمان، پرده‌ها و یا کاغذ دیواری دارای طرح‌ های شلوغ است باز هم انتخاب موکت ساده مناسب‌ تر خواهد بود. در غیر این صورت هر کسی در اولین لحظه ورود به اتاق احساس می‌کند نظم وجود ندارد و بعد از دقایقی این فضا به شدت ملال آور می‌شود.

بنابراین اگر فضای کوچک خانه یا محل کار دارای شرایط بالا بود توصیه می‌ کنیم از موکت ساده به عنوان کفپوش استفاده کنید.

 

موکت طرح دار برای فضای کوچک

در بخش قبلی متوجه شدیم که در فضای کوچک یا هر فضای دیگری باید تلفیقی از آیتم‌ های طرحدار و ساده در کنار هم استفاده کنیم. البته منظور ما این نیست که سلیقه خود را نادیده بگیرید، ولی این اصول باعث می‌ شوند فضا دلنشین‌تر باشد یعنی در حالی که بی‌روح و خسته‌ کننده نیست، حس شلوغی و بهم ریختگی القاء نمی‌ کند.

بر اساس همین اصل، زمانی از موکت طرحدار برای فضای کوچک استفاده کنید که پرده، کاغذ دیواری و مبلمان طرح دار نباشند. همچنین نور طبیعی زیادی به فضا بتابد. می‌ توانید از بین طرح‌ هایی که در بازار وجود دارند، طرح‌ های ساده و مینیمال را انتخاب کنید، این طرح‌ های مینیمال لزوماً موتیف تکرار شونده از یک طرح نیستند بلکه می‌توانند برای مثال مستطیل یا مربع‌ های رنگارنگ باشند که در طرح موکت کنار هم قرار گرفته‌ اند.

 

اگر فضای کوچک مد نظر، اتاق کودک است لازم نیست خود را محدود کنید به هر حال کودکان از فضا‌های پر انرژی و شلوغ لذت می‌برند. پس اگر با وجود ابعاد کوچک اتاق و وسایل زیاد، کودک اصرار دارد که موکتی با طرح‌های کارتونی داشته باشد، بر اساس سلیقه او عمل کنید، ولی در عین حال بهتر است کمد و تختخواب او از نوع کم‌جا و کاربردی باشند.

 

فروش موکت طرحدار

 

جمع‌بندی

در مطلبی که خواندید چند اصل ساده درباره انتخاب موکت برای فضای کوچک نام بردیم و به طور خاص به این موضوع پرداختیم که برای فضای کوچک موکت ساده بهتر است یا موکت طرح دار. با  این وجود، یک اصل مهم وجود دارد که آن هم سلیقه شما است. می‌ توانید تمام قوانین همنشینی رنگ‌ ها و دکوراسیون را نادیده بگیرید، ولی فضایی بوجود بیاورید که دقیقاً مانند تصورات شما است.  اما پیشنهاد می‌ کنیم برای خرید و چیدمان و دکوراسیون عجولانه برخورد نکرده و تا جایی که ممکن است سلیقه خود را در کنار قوانین ساده‌ای که گفتیم، پیاده‌ سازی کنید. در این صورت وقتی در فضای کوچک منزل یا محل کار هستید، آرامش بیشتر و روحیه بهتری خواهید داشت.