دکوراسیون مناسب فضای کوچک

در جهان مدرن امروز که شهر‌ها در فضایی متراکم بوجود آمده‌اند، خانه‌ها و ساختمان‌ ها فضای کوچکتری نسبت به گذشته دارند. ممکن است حتی خود شما هم در یک آپارتمان کوچک زندگی کنید. با استفاده از علم همنشینی رنگ‌ ها و طراحی دکوراسیون داخلی، می‌ توانید فضای خانه کوچک خود را تغییر داده و این محیط را از یکنواختی نجات دهید. همان‌ طور که گفتیم بسیاری از افراد که در شهر‌های بزرگ زندگی می‌کنند، در خانه‌های کوچک ساکن شده‌اند. برای همین ما تصمیم گرفتیم با بحث درباره دکوراسیون مناسب فضای کوچک، نکاتی در این باره به شما پیشنهاد دهیم.

با مطالعه ادامه این مطلب، ایده‌هایی برای چیدمان فضا‌های کوچک به ذهنتان می‌ رسد که با عملی کردن آنها، خانه یا محل کار شما زیبا‌تر و پر‌انرژی‌ تر می‌ شود.

ایده‌هایی برای دکوراسیون فضای کوچک

قرار شد که با معرفی چند نکته، ایده هایی در ذهن شما بوجود بیاوریم تا به کمک آن‌ ها بتوانید فضای کوچکی که در اختیار دارید (خانه یا محل کار) را به بهترین شکل ممکن بچینید. دکوراسیون فضا‌های کوچک نیاز به حساسیت بیشتری دارد و باید از همه امکانات برای دلباز‌ کردن فضا استفاده کرد. اصولاً در یک فضای کوچک، انرژی جریان ندارد و باعث کسالت افراد می‌ شود. حالا این نکات و ایده‌ های کاربردی را بخوانید و با عملی کردن آنها، تاثیر شگرف علم دکوراسیون را مشاهده کنید.

 

برای دیوار‌ها از رنگ روشن استفاده کنید.

منظور ما این نیست که از همان رنگ‌ های کلاسیک و عادی که همواره وجود داشته‌ اند، استفاده کنید. شما می‌ توانید هر رنگی دوست دارید برای رنگ‌آمیزی دیوار‌های فضای کوچک به کار ببرید، اما این رنگ باید در طیف‌های خیلی روشن باشد. بسته به سلیقه و روحیه خود یک رنگ روشن مانند خاکستری‌ یا آبی می‌تواند برای اتاق پذیرایی یا آشپزخانه مناسب باشد. اما برای رنگ‌آمیزی فضای کوچک محل کار، ابتدا به موضوع فعالیت شرکت، دقت کرده و رنگ مناسبی برای آن پیدا کنید اما حتماً باید این رنگ در روشن ترین طیف‌ های خود باشد.

 

 از پرده‌ها و والان‌  های بلند استفاده کنید.

اگر فضای کوچکی که در اختیار دارید، دارای پنجره است بدون توجه به ارتفاع پنجره، پرده‌های بلندی انتخاب کنید که از سقف تا زمین باشند. حتی بد نیست که به اندازه ۲۰ یا ۳۰ سانتی‌متر بلندتر از ارتفاع سقف باشند و اضافه پرده روی زمین انباشته شود. این یک ترفند هوشمندانه از دکوراسیون فضای کوچک است که خطای دید ایجاد کرده و محیط را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. برای رنگ پرده‌ها هم رنگ‌ های روشن و متناسب با رنگ دیوار استفاده کنید. همچنین اجازه بدهید که نور طبیعی به فضا راه پیدا کند، بنابراین بهتر است که پرده‌ ها نازک باشند.

 

خرید وسایل برای فضای کوچک

اگر هنوز برای دکوراسیون فضای مورد نظر خود وسایل و تجهیزات تهیه نکرده‌ اید، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که وسایلی که در خانه کوچک قرار می‌گیرند باید جمع و جور‌تر بوده و کاملاً کاربردی باشند. این نکات عبارتند از:

 

میز‌های دایره‌ای به جای میز‌های گوشه‌دار

وقتی فضا کوچک است، برای میز‌های وسط مبلمان یا میز غذاخوری، از میز‌های دایره‌ ای استفاده کنید. پایه این میز‌ها در مرکز وجود دارد و فضای کف اتاق را اشغال نمی‌کنند. همچنین ممکن است یک میز بزرگ گوشه‌ دار، علاوه بر جاگیر بودن، مزاحمت‌های دیگری ایجاد نمایند. مثلاً هر بار که با عجله راه می‌روید انگشتان پا به پایه این میز‌ها برخورد کنند.

 

حذف میز‌های پاتختی

دقت کرده‌ اید که میز‌های پاتختی یا به طور کلی میز‌هایی که در گوشه اتاق قرار می‌ گیرند، استفاده خاص و کاربردی ندارند. معمولاً این میز‌ها پر می‌ شوند از وسایل دم دستی مانند سوییچ ماشین، کلید خانه، کیف پول و … این بهم ریختگی اصلاً برای فضای کوچک مناسب نیست و خانه را ملال‌ آور‌تر می‌ کند. بهتر است از خرید این میز‌ها برای فضای کوچک خودداری کنید.

 

استفاده کاربردی از دیوار‌ها

در مورد قبلی درباره حذف میز‌های بلااستفاده صحبت کردیم. ممکن است شما میز‌های پاتختی یا کنار دیوار را برای قرار دادن آباژور یا چراغ‌های دیگر دوست داشته باشید. یک راه حل برای این مشکل وجود دارد. شما ابتدا فکر میز‌های کنار دیوار را از سر بیرون کنید و به جای آنها، از چراغ‌ های دیوارکوب کمک بگیرید. در حال حاضر در بازار می‌ توانید انواع زیبایی از چراغ‌های دیوارکوب پیدا کنید. تنوع این چراغ‌ های دیواری آنقدر زیاد است که برای تم‌ های سنتی و مدرن مناسب هستند و با هر سلیقه‌ای هماهنگی دارند.

 

علاوه بر چراغ‌ های دیواری،‌ باکس‌ها و قفسه‌های جمع و جوری وجود دارند که می‌توانید به دیوار بکوبید. در فضای کوچک از این قفسه‌ها مخصوصاً در آشپزخانه استفاده کنید ولی همیشه وسایلی که در آن‌ها قرار می‌دهید باید مرتب باشند.

 

خرید وسایل با رنگ روشن

ما تقریباً در همه موارد تأکید کردیم که رنگ غالب در فضای کوچک باید رنگ روشن باشد. بنابراین برای خرید مبلمان، صندلی،‌ پرده، فرش و موکت، یخچال و به طور کلی وسایل بزرگ، دقت کنید که رنگ‌ های روشن بهترین انتخاب هستند. بهتر است یک هماهنگی بین رنگ پرده‌ها، مبلمان، دیوار و کف وجود داشته باشد. اما اگر دکوراسیون با رنگ روشن برای شما، کسالت بار است، نگران نباشید یک راه حل وجود دارد. از دکوراسیون تک رنگ یا نهایتاً دو رنگ استفاده کنید. برای مثال فرش، مبلمان، پرده همه از طیف خاکستری روشن باشند ولی کوسن‌ های رنگارنگ روی مبل قرار دهید. این یک مثال ساده از به کار بردن رنگ‌ های مختلف در فضای کوچک است. پس به یاد داشته باشید که فقط باید آیتم‌ های کوچکی مانند کوسن، رنگارنگ باشند.

 

بسیاری از ایرانیان به مبلمان و میز‌ها و بوفه‌های سلطنتی علاقه دارند. البته این مورد بین همه محبوب نیست اما بسیاری از عروس خانم‌ها ترجیح می‌ دهند برای خرید جهیزیه، سراغ چنین آیتم‌ هایی بروند. دقت کنید که یک خانه کوچک محل مناسبی برای قرار دادن مبلمان سلطنتی نیست. به علاوه زیبایی خانه و مبلمان هر دو تحت الشعاع قرار می‌ گیرد و از بین می‌ رود.

 

از گل و گیاه استفاده کنید.

برای دکوراسیون فضای کوچک مخصوصاً خانه، از گل و گیاه غافل نشوید. البته گلدان آن‌ها نباید بزرگ و جاگیر باشد. متناسب با فضایی که در اختیار دارید یک گلدان زیبا بخرید و در گوشه‌ ای از اتاق یا کنار مبل‌ها قرار دهید. استفاده از گلدان‌ های کوچک برای کانتر آشپزخانه نیز ایده خوبی است. گل و گیاه، فضا را از کسالت نجات می‌ دهند و انرژی مثبتی ایجاد می‌ کنند.

 

 از فضا‌های هرز استفاده کنید.

فضا‌های هرز، همان فضایی هستند که بود و نبود آن‌ها در ساختمان تأثیری ندارد و جای هیچ چیزی نیستند ولی متاسفانه وجود دارند. فضایی مانند زیر راه پله، می‌ توانید در این قسمت ماشین لباسشویی را قرار دهید. یا آن را به اتاق کار کوچکی تبدیل کنید. همچنین اگر خانه یا محیط کار شما، دارای راهرو است می‌ توانید در این راهرو‌ها،‌ کتابخانه‌ یا قفسه‌ کوچکی بسازید تا از فضای کوچک، حداکثر استفاده را کرده باشید.

 

کمد‌ها را قفسه بندی کنید.

امروزه همه خانه‌ های کوچک دارای کمد‌های دیواری می‌ باشند. اگر این کمد‌ها هم فضای هرز دارند با قفسه بندی یا ساختن کشو، از فضای آن‌ها استفاده کنید. به این ترتیب وسایل بیشتری در کمد جا می‌ شوند و در عین حال نظم دارند.

 

روی دیوار‌ها آینه نصب کنید.

آینه‌ها در طرح‌ها و رنگ‌ های مختلفی وجود دارند که می‌ توانید برای دکوراسیون فضای کوچک از آن‌ها کمک بگیرید. آینه‌ها باعث می‌ شوند که فضا بزرگ‌تر به نظر برسد. فقط به یاد داشته باشید که آینه را همیشه تمیز نگه دارید و اجازه ندهید لکه یا گرد و غبار روی آن‌ها بنشیند.

 

فضای کوچک باید مرتب باشد.

یک خانه یا محل کار که دارای مساحت کمی است، جای مناسبی برای وسایل بزرگ یا پر زرق و برق نیست. بهتر است کاربردی‌ ترین وسایل را بخرید و دور و بر خود را شلوغ نکنید. همیشه این فضای کوچک را مرتب نگه دارید زیرا یک خانه کوچک بهم ریخته، حسابی باعث استرس و سر در گمی می‌شود.

 

امیدواریم نکاتی که نام بردیم، ایده‌ های منحصر بفردی در ذهن شما بوجود آورده باشند. برای دکوراسیون فضای کوچک (خانه یا محل کار) خود را به ایده‌ های تکراری محدود نکنید، فقط نکات کاربردی را در نظر بگیرید و با صرف کمی وقت، فضای دوست‌ داشتنی و دلباز ایجاد کنید.