لمینیت

پارکت و لمینت مناسب آشپزخانه

شاید شما هم این جمله را شنیده باشید که می‌ گویند آشپزخانه قلب خانه است. فکرش را بکنید بیشتر وقت‌ مان را در آنجا می‌ گذرانیم. بخش مهمی از طراحی داخلی را شامل می‌ شود و تقریبا همه روز در آن با شستن و جمع کردن سر و کار داریم. دکوراسیون این بخش از خانه بسیار مهم است. اغلب سعی می‌ کنند از رنگ‌ هایی برای طراحی آن استفاده کنند که با اجزای داخلی مانند کابینت‌ ها و لوازمی چون یخچال، گاز و… هماهنگ باشند. ممکن است برای کف آشپزخانه استفاده از سنگ طبیعی یا سرامیک و کاشی را انتخاب کنید. اما راه‌ حل جدیدتر، شیک‌ تر و ارزان ‌تری نیز وجود دارد. استفاده از پارکت لمینت. اگر می‌ خواهید بیشتر با پارکت لمینت مخصوص آشپزخانه و ویژگی‌ های آن آشنا شوید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

خرید پارکت راف

پارکت و لمینت را می‌توان در آشپزخانه نصب کرد؟

استفاده از متریال‌ هایی مانند سنگ، کاشی یا سرامیک برای آشپزخانه مرسوم است. اما از پارکت لمینت بیشتر در بخش‌ هایی مانند اتاق‌ خواب و… استفاده می‌ کنند. اما شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که می‌ توان پارکت لمینت را در آشپزخانه هم نصب کرد؟
دلیل این سوال این است که لمینت و آب دشمن هم هستند. به طوری که اگر آب به داخل لمینت نفوذ کند، آن را به سرعت خراب می‌ کند. خب طبیعتا آشپزخانه محیطی است که در آن مدام با آب و رطوبت سروکار داریم.
نکته بعدی که باید به آن توجه کنید این است که پارکت لمینت در مقابل مواد شوینده اسیدی مانند سفید کننده و… به شدت حساس بوده و فورا تغییر رنگ می‌ دهد. اما با این وجود هنوز هم هستند، کسانی که به پارکت کردن محیط آشپزخانه فکر می‌ کنند. پس اگر شما هم به آن فکر می‌ کنید، بهتر است به نکات زیر جهت انتخاب و مراقبت از پارکت و لمینت مناسب آشپزخانه حتما توجه کنید.

نکات مهم در انتخاب پارکت لمینت برای آشپزخانه

نوع پارکت لمینت

همان طور که در بخش‌ های بالایی اشاره کردیم؛ پارکت لمینت در برابر رطوبت ضعیف عمل می‌ کند. بنابراین اگر می‌ خواهید حتما از آن در محیط آشپزخانه استفاده کنید؛ در خرید نوع آن دقت کنید.
یکی از بهترین پارکت‌ های لمینتی که برای آشپزخانه مناسب است؛ پارکت لمینت کرونوپل است. این پارکت دارای یک لایه از جنس فیبر کربن در سطح رویی خود است. این لایه تا حد زیادی از نفوذ آب جلوگیری می‌ کند.

رنگ پارکت لمینت

اصلی‌ ترین مواردی که باید در طراحی داخلی در نظر داشته باشید؛ رنگ کف و رنگ دیوارها است. در واقع این دو بخش منعکس کننده نور محیط هستند. با انتخاب یک رنگ مناسب برای کف آشپزخانه می‌ توانید دکوراسیون و حتی نور آن را تعیین و کنترل کنید. در نظر داشته باشید اگر نور کمی به آشپزخانه شما می‌ تابد یا از لوازمی با رنگ تیره در آن استفاده کرده‌ اید؛ با استفاده از پارکت لمینت رنگ روشن می‌ توانید تا حد زیادی نور و روشنایی را به محیط وارد کنید.
اما برخی از افراد استفاده از رنگ‌ های تیره و کلاسیک را برای محیط آشپزخانه ترجیح می‌ دهند. رنگ قهوه‌ ای یا تیره چوب می‌ تواند محیطی کلاسیک و سرشار از آرامش را تداعی کند. انتخاب رنگ هوشمندانه می‌ تواند به کلی شکل و ظاهر محیط را تغییر دهد.

مراقبت از پارکت لمینت آشپزخانه

مهمترین بخش استفاده از پارکت لمینت، مراقبت از آن است. رطوبت به سرعت می‌ تواند درون این پارکت نفوذ کند. بنابراین باید در نظر داشته باشید که در بخش‌ هایی مانند جلوی سینک ظرفشویی حتما از یک قالیچه کوچک یا پادری استفاده کنید. با این روش از خیس شدن پارکت جلوگیری می‌ کنید.
مورد بعدی این که لازم نیست از مواد شوینده قوی و یا آب برای شستشوی پارکت لمینت استفاده کنید. برای تمیز کردن سطح تنها کاری که لازم است انجام دهید کمک گرفتن از یک پارچه نمدار است که از پارکت لمینت در برابر خط و خش نیز محافظت کنید. میز و صندلی‌ ها را روی آن نکشید و اجازه ندهید که بچه‌ ها با لوازم تیز روی آن خط بکشند. از پارچه‌ های نخی و نرم برای تمیز کردن سطح استفاده کنید.

فضای نیم سانتی را رعایت کنید

زمان نصب پارکت‌ لمینت باید این را در نظر داشته باشید که چوب ممکن است دچار انقباض و انبساط شود. پس باید فضایی را برای این حالت در نظر بگیرید. معمولا پیشنهاد می‌ شود اندازه نیم سانت در گوشه‌ های دیوار را خالی بگذارید تا پارکت جایی برای منبسط شدن داشته باشد.

مزایای استفاده از پارکت لمینت در آشپزخانه

بدون شک استفاده از پارکت لمینت در آشپزخانه خالی از لطف نیست. نصب آن می‌ تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد. از جمله مزایای آن می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

از نظر ظاهری بسیار زیبا است.

بدون شک ظاهر آشپزخانه می‌ تواند روی تمام بخش‌ های خانه تاثیر گذار باشد. یکی از مزایای پارکت لمینت این است که از نظر ظاهری طرح زیبایی داشته و این زیبایی را به محیط اطراف خود نیز منتقل می‌ کند. می‌ توانید از پارکت رنگ روشن استفاده کرده و نور و روشنایی محیط را چند برابر کنید. یا پارکت طرح چوب یا تیره انتخاب کرده و به آشپزخانه خود یک ظاهر کلاسیک ببخشید.

نسبت به متریال ‌های دیگر ارازان‌ تر است

اگر قیمت تمام شده استفاده از سرامیک، کاشی یا سنگ‌ های طبیعی را با پارکت لمینت مقایسه کنید؛ متوجه تفاوت قیمت‌ ها خواهید شد. در بین این متریال‌ ها سنگ طبیعی از همه گران قیمت‌ تر است. این در حالی است که استفاده از پارکت لمینت می‌ تواند از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه باشد.

می‌ توان به راحتی آن را تعویض یا جایگزین کرد

اگر گوشه‌ ای از سنگ طبیعی کف آشپزخانه خراب شود، چه کاری از دستتان بر می‌ آید جز این که کل سنگ‌ ها را برداشته و آن را با بهای گزافی جایگزین کنید. علاوه بر این باید دوباره از ملات و دوغاب و دیگر لوازم برای نصب آن استفاده کنید. اما برای نصب یا تعویض پارکت لمینت هیچ‌ کدام از این کارها لازم نیست. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که تایلی که خراب شده را از جا درآورده و یک تایل سالم را جایگزین کنید. برای نصب تایل‌ های پارکت از هیچ ملاتی استفاده نمی‌ شود. بنابراین تنها چند دقیقه برای نصب و تعویض آن زمان لازم دارید.

ماندگاری خوبی داشته و نگهداری از آن ساده است

برخلاف متریال‌ های دیگری که در محیط آشپزخانه نصب می‌ شوند؛ نگهداری از پارکت لمینت در آشپزخانه ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بعد از خیس شدن فورا آن را خشک کنید. مورد بعدی نیز این است که از مواد شوینده قوی و حاوی مواد اسیدی برای تمیز کردن آن استفاده نکنید. ماندگاری آن نیز بسیار خوب بوده و در صورتی که به درستی از آن مراقبت کنید؛ سال‌ ها بدون مشکل زینت بخش محیط آشپزخانه شما خواهند بود.

در نهایت این را در نظر داشته باشید که استفاده از پارکت لمینت آشپزخانه بسته به سلیقه و نیاز شما دارد. اگر دوست دارید حتما از آن استفاده کنید؛ متناسب با محیط خود رنگ و جنس را انتخاب کرده و به خوبی از آن مراقبت کنید.