انواع چوب

چوب اقاقیا ( Acacis )

درخت اقاقیا ، شامل بیش از 1200 گونه است. درخت اقاقیا برگریز است و معمولا در کشور های اروپایی رشد می کند. اقاقیا به دلیل سختی و قدرت قابل ستایش خود دارای کاربرد فراوان است.خاصیت الاستیکی و قابلیت انعطاف پذیری آن طوری است که توان تحمل وزن های سنگین را دارد و شرایط آب و هوایی مختلف را تحمل می کند و طول عمر بالای 80 سال دارد. این چوب تنها گونه اروپایی است که با کلاس مقاومتی 1 ، امکان استفاده در فضاهای خارجی بدون نیاز به مواد نگهدارنده را دارد.

زبان گنجشگ ( Ash ) 


زبان گنجشک، درختی است بسیار سخت و در عین حال انعطاف پذیر که با گره های خود دارای تفاوت چشم گیری نسبت به سایر گونه های چوبی است. این درخت نمادی از قدرت است و در برابر سایش و فشارهای وارده ، دارای مقاومت بسیاری است. ویژگی الاستیکی موجود در این چوب سبب شده تا به عنوان چوبی مناسب برای تولید انواع پوشش های کف همچون پارکت های چوبی و تجهیزات ورزشی در نظر گرفته شود.

راش  ( Beech  )


درخت راش ، انتقال دهنده حسی از وضوح و نظم بوده و به رنگ کرم مایل به قرمز است. ارتفاع این درخت گاهی به ۳۵ متر و قطرش به یک متر و نیم می‌رسد. چوب راش طیفی از رنگ زرد روشن تا صورتی -قهوه ای را شامل می شود. وجود رگه های گسترده از طریق برش های مورب قابل رویت است. دارای قابلیت انعطاف فراوانی است و بافت همگن و درجه سختی چوب راش سبب شده تا در روند تولید پارکت های طبیعی ، پله ها، قاب ها و مبلمان استفاده شود.

 

چوب گیلاس ( Cherry )


با توجه به جذابیت رنگ قرمز مایل به قهوه ای ، چوب گیلاس در دسته چوب های دکوراتیو محسوب می شود. چوب گیلاس دارای ساختار یکنواخت با منافذ ریز و الیاف متراکم است. محدوده رنگ آمیزی آن از زرد یا قهوه ای مایل به قرمز شروع و به قرمز – قهوه ای پر جنب و جوشی منتهی می شود. این چوب در روند تولید مبلمان، قاب بندی دیوار ها ، پارکت کف استفاده می شود.

دووسیه ( Doussie )


در چند سال گذشته چوب دووسیه، نقش مهم و فزاینده ای را در صنعت چوب اروپا ایفا کرده است. رنگ معتدل کاراملی – قرمز این چوب همواره یادآور رنگ گیلاس است . در مقایسه با سایر چوب هایی که دارای پرتویی از رنگ قرمز هستند ، رنگ این چوب دارای جنب و جوش کمتری است. با توجه به گرمای درونی این چوب و برقراری حس هارمونی در میان اجزا ، انتخاب مناسبی برای ترکیب با مبلمان چوبی و موارد دیگر است. چوب دووسیه به واسطه گره های زیبا که شخصیت منحصر به فرد به آن بخشیده است و همچنین وجود خطوط مارپیچی و تا حدی متناوب ، پایداری ذاتی را به مخاطب خود انتقال می دهد.

جاتوبا ( jatoba )

درخت جاتوبا ، که با نام درخت گیلاس برزیلی نیز شناخته شده است ، به دلیل رنگ قهوه ای- قرمز خود دارای شهرت فراوانی است. این چوب جنگلی با توجه به ساختار و مشخصات فنی و عالی خود ، به عنوان کفپوشی مناسب استفاده می شود. دورن چوب طیفی از رنگ نارنجی – قهوه ای تا بنفش را دارا است که به هنگام برش، جاذبه های تزئینی و ظریف ایجاد می کند. پارکت های تولید شده از این گونه چوبی برای سختی استثنایی خود، بسیار مشهور هستند.

 

چوب افرا ( Maple )


افرا به طور یقین چوبی غنی و متداول در اروپا ، کانادا و آمریکا است. روند تولید پارکت های چوبی برگرفته از این گونه چوبی بسیار مناسب است و مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع ضربه دارد. افرا به عنوان چوبی روشن و بشاش ، القا کننده حس هارمونی در ترکیب با اجزای مختلف و متمایز است. علاوه بر آن چوب افرا به برقراری حس آرامش و سکون در محیط مشهور است. با توجه به نوع چوب افرا ، تنوع رنگی آن بسیار چشم گیر است . طیفی از روشن ترین رنگ ها همچون رنگ سفید تا تیره ترین حالت آن همچون رنگ قهوه ای تیره و حتی رنگ خاکستری – قرمز در این چوب قابل دسترسی است. ساختار این چوب مقاوم و دارای خلل و فرج مناسب و متعادلی است.

 

چوب بلوط ( Oak )


درخت بلوط، از جمله شاخص ترین درختان موجود در جنگل های اروپایی است که نقش مهمی را در صنعت چوب ایفا می کند. گونه برجسته این چوب ، بلوط انگلیسی است که به طور سنتی نماد استواری ، قدرت ، انعطاف پذیری و نهایت ظرافت است. رنگ بندی متنوعی از زرد ، خاکستری و یا ترکیبی از هر دو به صورت رگه هایی باریک و گسترده در این چوب قابل رویت است. وجود گره های یکنواخت در زمان تولید الوارهای پارکت، زیبایی بسیاری را با خود به همراه دارد . به واسطه قدرت تحمل بالا ، این چوب می تواند تا چندین صد سال مورد استفاده قرار گیرد. کیفیت بالای این چوب و مقاومت در برابر رطوبت به همراه عطر و بوی متمایز، کاربردهای زیادی را در صنعت به خود اختصاص داده است.

 

درخت شاه بلوط برزیلی ( Sucupira )


Sucupira که به عنوان درخت شاه بلوط برزیلی هم شناخته شده است ، در روند تولید پارکت های چوبی قهوه ای و انعکاس دهنده جلوه ای از طبیعت مورد استفاده قرار می گیرد. این چوب تیره با رنگ های گرم برای ایجاد یک فضای دلنشین و همخوانی با انواع مبلمان در سبک های مختلف بسیار متناسب است. حضور درصد اندکی از رنگ قرمز که در ساختار چوب درخت شاه بلوط دیده می شود ، شخصیتی فوق العاده قوی به آن بخشیده است. پارکت های چوبی ساخته شده از این گونه چوبی ، حس کاملا کلاسیکی را با خود همراه کرده و در عین حال در دسته ای از رنگ ها به عنوان یک پارکت مدرن حس متمایزی را به فضا و بیننده القا می کند.

 

چوب گردو ( walnut )


درخت گردوی آمریکایی در فلوریدا ، تگزاس ، نبراسکا ، کانادا و کانزاس و همچنین در برخی از نقاط اروپا رایج است. برای قرن ها، چوب گردو یکی از محبوب ترین انواع چوب ها بوده است. این درخت می تواند تا ارتفاع 40 متری رشد کند و به قطر تقریبی 3 متر برسد. چوب درخت گردو دارای گره کمی است ، همچنین چوب درونی این گونه از طیف رنگی قهوه ای تیره آغاز و نهایتا به رنگ بنفش تیره منتهی می شود. این تونالیته رنگی در بخش چوب بیرونی شامل طیفی از رنگ های خاکستری- قهوه ای تا زرد روشن را شامل می شود. در طول زمان، پارکت های تولید شده از چوب درون اندکی تیره تر خواهند شد. تنوع و تغییرات در رنگ و حلقه های رشد همچون نوع رنگ بندی ، به این چوب شخصیت خاص و ظاهری زیبا و حسی زینتی می بخشد. بیشترین کاربرد این گونه چوبی در روند تولید پارکت های چوبی و مبلمان می باشد.

توس (  Birch ) 


توس ، یک درخت جنگلی برگ ریز و دارای گره و بافت نمایان است. طیفی از رنگ های کرم – بژ تا قهوه ای – قرمز را دارا بوده و تغییرات رنگی در آن بسیار متناسب است و به مرور زمان به رنگ کهربایی تغییر رنگ می دهد. چوب توس دارای درجه سختی 1260 در تست سنجش مقاومت چوب می باشد.

 

 

درخت گردوی آمریکایی ( Hickory )


چوب درخت گردوی آمریکایی، بسیار سخت ، سفت ، متراکم و مقاوم در برابر انواع شوک های خارجی است. در دسته بندی درختان جنگی ، گونه های مختلفی وجود دارند که از گردوی آمریکایی سخت تر و مقاوم تر هستند اما وجود ترکیبی از قدرت ، سرسختی ، سفتی در کنار هم سبب شده تا این گونه در دسته چوب های تجاری قرار بگیرد و از آن به منظور تولید انواع پوشش های مناسب کف استفاده شود.

 

کامبالا ( Kambala )


گونه کامبالا ، از شایع ترین درخت های آفریقا محسوب می شود. رنگ طلایی- سبز – قهوه ای موجود در این چوب همراه با خلل و فرج متناسب بافت چوب که بسته به نحوه برش و ساختار متفاوت آن قابل رویت است ، ویژگی های زینتی و زیبای چوب کامبالا است که به محیط القا می شود. چوب درخت کامبالا بسیار همگن و دارای کیفیت عالی است و به واسطه تونالیته رنگی کرم – قهوه ای در روند تولید پارکت های چوبی، گونه بسیار محبوبی است.

 

سانتوس ماهاگونی ( Santos Mahogany )

سانتوس ماهاگونی ، درختی بومی بخش مرکزی و جنوبی آمریکاست. این گونه چوبی یکی از بهترین و مناسب ترین چوب ها برای تولید پارکت های چوبی است. لایه بیرونی این چوب به رنگ قهوه ای روشن است و مغز آن شامل طیف رنگی قرمز- قهوه ای تیره تا بنفش – قهوه ای تیره می باشد. تنوع رنگی در پارکت های چوبی تولید شده از سانتوس ماهاگونی بسیار متعادل و زیبا هستند. این گونه چوبی بسیار مقاوم ، ماندگار و متراکم است از این رو امکان تولید انواع پوشش های کف و مبلمان از آن میسر است.

 

تایگر وود ( Tigerwood )


درخت Tigerwood ، جزو چوب های سخت ، سنگین و فشرده محسوب می شود که در بیشتر مناطق گرمسیری غرب آفریقا رشد می کند. چوب تایگروود سحرآمیز است و به واسطه دارا بودن ویژگی های شاخص و زیبایی، بسیار منحصر به فرد است. دارای طیف رنگی نارنجی ، قهوه ای – قرمز و قرمز تیره بوده و از ویژگی های قابل توجه دیگر آن گره های قهوه ای ، سیاه و نامنظمی است که با کنار هم قرار گرفتن آن خطوط منظمی نمایان می شود. این گونه چوب به واسطه دارا بودن تراکم بالا و درخشش طبیعی در دسته چوب های جنگلی بسیار قوی و بادام به شمار می آید.

 

ونگه ( Wenge )


درخت ونگه، دارای قدرت اعجاب انگیزی است که پس از حضور در فضا ، آن را به محیط اطراف انتقال می دهد. این درخت برگ ریز تا ارتفاع تقریبی20 متر رشد می کند و تنه بسیار تنومندی دارد. وجود رنگ های قهوه ای تیره و گره های بسیار در ساختار این چوب ، به این درخت آفریقایی شخصیت فاخری بخشیده است. کسانی که گونه چوبی ونگه را به عنوان کفپوش انتخاب می کنند ، علاه بر داشتن یک کفپوش مقاوم برای سالیان متمادی، به محیط خود زیبایی خاصی می بخشند. گره های بسیار متناسب موجود در تنه این درخت که نهایتا در پارکت هم نمایان می شود ، نمایشی از ظرافت طبیعت را با خود به همراه دارد. با وجود این مزایای ارزشمند ، پارکت های تولید شده از گونه چوبی ونگه یکی از منحصر به فردترین و با کیفیت ترین پارکت های چوب طبیعی محسوب می شوند.