چمن مصنوعی

با انواع چمن مصنوعی و مهم ترین کاربرد های آن آشنا شوید

قطعا شما هم تا به حال با زمین های ورزشی یا بالکن هایی که با چمن مصنوعی تزئین شده اند رو به رو شده اید. چمن مصنوعی مدتی است که به یکی از پر کاربردترین عناصر در حوزه دکوراسیون و فضای سبز تبدیل شده است و کاربردهای مختلفی دارد. در ادامه قصد داریم شما را با انواع چمن مصنوعی و کاربردهای آن بیش‌ تر آشنا کنیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

خرید چمن مصنوعی

انواع چمن مصنوعی و کاربردهای آن

به طور کلی چمن مصنوعی به دو دسته کلی به نام «چمن مصنوعی تزئینی» و «چمن ورزشی» تقسیم می شود.

چمن مصنوعی تزئینی

چمن مصنوعی تزئینی یکی از پرکاربردترین انواع چمن مصنوعی می باشد و همان طور که از نامش پیدا است، بیشتر برای زیباسازی مکان های مختلف از آن استفاده می شود و برای زمین های ورزشی مناسب نمی باشد. الیاف چمن های تزئینی از جنس پلی اتیلن، پلی پروپین و پلی آمید می باشد و به دلیل داشتن این ساختار، جنسی بسیار نرم و لطیف و در عین حال مقاوم در برابر اشعه های مضر خورشید را دارا است. علاوه بر چمن مصنوعی سبز رنگ، چمن مصنوعی رنگی نیز یک نوع چمن تزئینی می باشد که اصولا در دکوراسیون داخلی منازل از آن استفاده می شود و گفتنی است که چمن مصنوعی قرمز در میان چمن های مصنوعی رنگی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. چمن تزئینی کاربردهای بسیار گسترده ای دارد، اما از مهم ترین کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده در سالن های مجالس

یکی از مهم ترین موارد استفاده چمن های تزئینی، باغ تالارها و مجالس تشریفاتی می باشد که برای زیبایی تالار، قسمتی از آن را با چمن مصنوعی ترئین می کنند.

استفاده در رستوران ها و فروشگاه ها

اصولا از چمن تزئینی در رستوران ها، کافی شاپ ها و مراکزی از این دست استفاده می شود؛ همچنین چمن مصنوعی را می توان در هر مغازه ای استفاده کرد؛ کافی نت ها، فروشگاه های زنجیره ای و گیم نت ها چند نمونه بارز آن هستند.

استفاده در هتل ها و مراکز اقامتی

علاوه بر رستوران ها، فروشگاه ها و مجالس، در بسیاری از هتل های لوکس نیز از چمن مصنوعی استفاده می شود.

استفاده در زمین های کودک و شهربازی های سرپوشیده

اصولا از چمن های تزئینی به دلیل جنس نرم و لطیفی که دارند، در زمین های بازی کودک، برای جلوگیری از آسیب دیدن کودکان استفاده می شود. همچنین این چمن ها در بسیاری از شهر بازی های سر پوشیده و رو باز و در کنار استخرها مورد استفاده قرار می گیرند.

استفاده در ساختمان ها

اصولا در بالکن ها، تراس ساختمان ها، حیاط و سایر مکان های رو باز در مجتمع های تجاری یا مسکونی از چمن مصنوعی سبز و یا رنگی استفاده می شود که اگر با گل آرایی نیز ترکیب شود جلوه بسیار زیبایی را به فضای اطراف خواهد داد.

چمن ورزشی

چمن ورزشی یکی دیگر از زیر مجموعه های چمن مصنوعی می باشد که فقط برای زمین های ورزشی مناسب است و در بسیاری از زمین های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد. چمن ورزشی به دلیل مقاومت بیشتر آن نسبت به چمن طبیعی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. اگر بخواهیم چند مورد از مهم ترین کاربرد های چمن ورزشی را نام ببریم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در زمین فوتبال و مینی فوتبال
  • استفاده در زمین تنیس
  • استفاده در زمین گلف
  • استفاده در زمین راگبی
  • استفاده در زمین دو میدانی

چند مورد از مهم ترین مزایای خرید چمن مصنوعی

همان طور که ملاحظه کردید چمن مصنوعی در بسیاری از موارد کاربرد دارد و در بسیاری از مکان ها به جای چمن طبیعی از چمن مصنوعی استفاده می کنند. اکنون می خواهیم دلایلی را بررسی کنیم که سبب شده است چمن های مصنوعی تا این حد مورد استقبال قرار بگیرند؛ اما قبل از این که مزایای استفاده از چمن مصنوعی را بررسی کنیم، بهتر است در مورد معایب استفاده از چمن طبیعی کمی اطلاعات به دست آوریم تا علت ارجحیت چمن مصنوعی به چمن طبیعی را بهتر درک کنیم.

معایب چمن طبیعی

  • بالا بودن هزینه های خرید بذر چمن
  • صرف شدن هزینه های ماهیانه برای خرید آفت کش ها و کود های شیمیایی
  • صرف هزینه برای کاشت چمن، تعمیر و نگهداری از آن
  • وجود آفت و حشرات موذی در لا به لای چمن های طبیعی که به خصوص برای کودکان بسیار مضر می باشند.
  • بهداشتی نبودن چمن طبیعی

مزایای چمن مصنوعی

  • چمن مصنوعی مانند چمن طبیعی، نرمی و لطافت شگفت انگیزی دارد و در مکان هایی مانند زمین های ورزشی که احتمال زمین خوردن افراد زیاد است و یا در زمین های بازی کودکان، به دلیل همین لطافت و نرمی، از وارد شدن آسیب جدی به فرد جلوگیری می کند.
  • برای خرید و نصب چمن مصنوعی تنها لازم است یک بار هزینه کنید و در صورت استفاده از چمن مصنوعی دیگر لازم نیست هزینه زیادی را صرف خرید بذر، آفت کش ها و امثال این ها کنید؛ بنا بر این یکی از مهم ترین فایده های استفاده از چمن مصنوعی به صرفه بودن آن است.
  • چمن مصنوعی نسبت به چمن طبیعی بسیار بهداشتی تر است که این موضوع برای کودکان که پوست لطیفی دارند بسیار حائر اهمیت می باشد.
  •  چمن مصنوعی بسیار راحت تر از چمن طبیعی تمیز می شود و برای تمیز کردن آن نیازی به موادی از قبیل آفت کش ها و کود هایی شیمیایی نخواهید داشت.
  • نصب چمن مصنوعی بسیار راحت و سریع انجام می گیرد و لازم نیست مانند چمن طبیعی در انتظار رشد کردن بذر چمن بمانید.

با توجه به نکاتی که گفته شد بهتر است تا حد امکان به جای چمن طبیعی، از چمن مصنوعی استفاده کرده و از این طریق از هزینه های خود بکاهید. در واقع برای داشتن یک مجتمع یا مجموعه زیبا باید هزینه کرد، اما این که هزینه خود را چگونه و صرف چه چیزی کنید بسیار حائز اهمیت می باشد. بهتر است قبل از این که دست به خرید تجهیزات برای تغییر دکوراسیون مجتمع یا مجموعه خود بزنید، با یک تیم حرفه ای در زمینه دکوراسیون مشورت کنید. تیم راف گروپ با بهترین متخصصین در زمینه دکوراسیون می تواند بهترین و به صرفه ترین راه را برای ساخت یک دکوراسیون شیک به شما پیشنهاد دهد.