فروش انواع موکت

موکت یا کفپوش نسوز

موکت یا کفپوش نسوز در بسیاری از هتل‌ ها و مکان‌ های عمومی مورد توجه است ولی متاسفانه باید بگوییم که چنین کفپوش‌ های نسوزی وجود ندارند و تنها ممکن است تا حدی در مقابل آتش مقاوم بوده و اصطلاحاً کند سوز باشند. بنابراین با اطمینان می‌ توانیم بگوییم که کفپوش و موکت نمی‌توانند در برابر آتش مقاوم باشند. نوعی از موکت وجود دارد که الیاف آن از متریال فایبرگلاس ساخته شده و تا حد زیادی در برابر آتش مقاوم هستند اما آن‌ ها هم ۱۰۰ درصد نسوز نمی باشد. دقت داشته باشید که بسیاری از افراد دوست ندارند از موکت یا کفپوش نسوز از جنس فایبرگلاس در منزل خود استفاده کنند زیرا این کفپوش‌ها چندان زیبا و لطیف نیستند.

 

موکت باکیفیت

ضرورت کاربرد موکت و کفپوش نسوز

به دلیل رعایت نکات ایمنی در ساختمان‌ های بزرگ مانند هتل‌ ها و سالن‌ های اجتماعات، استفاده از موکت یا کفپوش نسوز حائز اهمیت است. چرا که اگر زمانی آتش سوزی اتفاق افتاد، کفپوش خود باعث افزایش آتش نباشد. اما از طرفی همان‌ طور که گفتیم تقریباً کفپوش یا موکت صد در صد نسوز وجود ندارد فقط می‌ توانید از بین انواع کفپوش‌ هایی که وجود دارند، نوع کندسوز را انتخاب کرده و به این ترتیب ایمنی ساختمان را تا حدی، در برابر آتش تضمین کنید. در این مطلب قصد داریم استاندارد‌های مختلف موکت را نام برده و خصوصیات و میزان نسوز بودن هر کدام را بررسی کنیم. در نهایت می‌توانید از بین آنها، بهترین و مناسب‌ ترین انتخاب را داشته باشید.

 

استاندارد‌های موجود برای موکت نسوز

استاندارد‌های بین‌المللی که برای میزان نسوز بودن انواع موکت وجود دارد با حروف و اعداد مختلف نشان داده می‌شود. معمولاً  این استاندارد‌ها برای فرش کردن مکان‌ های عمومی مانند هتل‌ها، سینما‌ها، آمفی تئاتر‌ها، سالن‌های کنسرت مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا در مکان‌ هایی فوق قوانین اجباری وجود دارند تا در صورت حریق، جان انسان‌ها حفظ شود. از جمله نکات مهمی که در هنگام حریق به آن توجه می‌شود میزان نسوز بودن موکت یا کفپوش است. استاندارد‌های دیگری مانند آنتی باکتریال و … نیز وجود دارند که موضوع بحث ما نیستند. همان‌ طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم هیچ موکت یا کفپوش ۱۰۰ در صد نسوزی وجود ندارد با این حال می‌توان از موکت‌ هایی استفاده کرد که در برابر اصطکاک مقاوم باشند و در صورت بروز آتش سوزی و سوختن، گاز‌های سمی نیز آزاد نکنند.

 

برای محیط‌ های کار یا مهدکودک‌ ها هم از انواع موکت‌ های تایلی استفاده می‌ شود. این موکت‌ها اگر به درستی انتخاب شوند تا حدی نسوز هستند و اگر بر حسب اتفاق یک یا چند تا تایل سوخت می‌توانید به راحتی آن را تعویض نمایید. حالا در ادامه به تعدادی از استاندارد‌ها در این زمینه توجه کنید.

 

استاندارد آتش سوزی، نسوز بودن و مقاومت در برابر گسترش آتش

وقتی قرار باشد مکان‌ های عمومی را با موکت یا کفپوش‌ های دیگر فرش کنند باید استاندارد‌هایی رعایت شوند که به این استاندارد‌ها مقاومت در برابر گسترش حریق می‌گویند. بر اساس این استاندارد‌ باید از موکت‌های کند سوز در مکان‌ های عمومی استفاده کرد، تا در صورت پیش آمدن حریق شعله‌ور نشوند. از استاندارد‌های معتبر در این زمینه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

  • آمریکا: استاندارد ASTME648
  • انگلستان: استاندارد 4796 BS

 

 

استاندارد ASTME648

 

این استاندارد دارای دو زیر گروه است که با عنوان class 1 و class 2 معرفی می‌شوند وقتی کفپوش یا موکت در کلاس ۱ قرار بگیرند یعنی دارای مقاومت خوبی در برابر آتش می‌ باشد. در ایالات متحده باید برای فرش کردن مکان‌ های عمومی از این استاندارد تبعیت کرد و تنها زمانی مجوز لازم دریافت می‌شود که موکت یا کفپوش در class 1 باشد.

 

استاندارد 4796 BS

 

این استاندارد دارای سه زیر گروه است که با عنوان high level، medium level و low level شناخته می‌ شوند. بدیهی است که بهترین موکت که در برابر آتش مقاومت داشته باشد در دسته بندی high level قرار می‌ گیرد. برای مثال دو نوع الیاف پشم و پلی آمید در high level قرار گرفته و الیاف پلی پروپیلن در دسته بندی low level هستند. بر اساس آزمایش‌ های علمی ثابت شده است که الیاف پشم طبیعی و پلی آمید بسیار در برابر آتش مقاوم بوده و اگر آتش سوزی اتفاق بیفتد، بسیار دیر‌تر می‌ سوزند و شعله‌ور نمی‌ شوند.

 

جمع‌بندی

به طور کلی با مطالعه این مطلب متوجه شدیم که موکت یا کفپوش نسوز به صورت ۱۰۰ درصد وجود ندارد بلکه برخی از الیاف مانند پشم و پلی آمید کند سوز هستند و در استاندارد‌های جهانی برای ایمنی در برابر آتش سوزی، رتبه‌ های بهتری دریافت کرده‌اند. شما هم اگر قصد دارید محیط کار یا مکان‌ های عمومی دیگری را فرش کنید، بهتر است از استاندارد‌هایی که نام بردیم تبعیت کرده تا ایمنی بیشتری برای کارکنان و افرادی که به محل رفت و آمد دارند، فراهم کنید. این استاندارد‌ها که برای ایمنی بیشتر در برابر حریق ایجاد شده‌ اند، برای کاغذ دیواری‌ و دیوارپوش‌ هم قابل پیاده‌سازی می‌ باشد. توصیه می‌ کنیم برای خرید هر کدام از کفپوش‌ یا دیوارپوش‌ ها از افراد متخصص کمک بگیرید تا هزینه‌ های دو چندان برای شما به همراه نداشته باشد.