پارکت و لمینیت

انواع پارکت و لمینت و اجزای آن

یکی از بهترین تغییرات در فضای داخلی منزل که می‌تواند تاثیر زیادی روی حال و هوای کلی دکوراسیون خانه داشته باشید، عوض‌کردن پوشش کف است. پوشش کف در صورت انتخاب صحیح می‌تواند هماهنگی خاصی را با مبلمان و نورپردازی خانه پیدا کند و محیطی گرم و صمیمی را بوجود بیاورد. مانند هر عضو دیگری در خانه، برای انتخاب نوع کفپوش نیز گزینه‌های متفاوتی پیش روی شما است. اگر کف پوشی که انتخاب می‌کنید، مناسب شما نباشد خیلی زود از دکوراسیون منزل خود خسته می‌شوید. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی انواع پارکت و لمینت بپردازیم و اجزای آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

پارکت راف

پارکت چیست؟

پارکت‌ها نوعی از کفپوش‌ها هستند که از جنس چوب طبیعی تولید می‌شوند. برای تولید پارکت فرآیند پیچیده و خاصی صورت نمی‌گیرد. در کارخانه چوب درخت را به الوار تبدیل می‌کنند، آن‌ها را به ابعاد کوچک برش می‌دهند و هنگام نصب آن را به کف می‌چسبانند. در پایان کار نیز روی آن را ساب و لاک می‌زنند. تفاوت بین انواع مختلف پارکت‌ها در نوع درختی است که چوب پارکت از آن تهیه شده است.

پارکت‌ها کفپوش‌های لوکس و گران‌‌قیمتی هستند که از اواخر قرن هفدهم میلادی باب شده و بیشتر مورد استفاده طبقه مرفه جامعه قرار می‌گرفتند. استفاده از پارکت گرما و حس طبیعی‌بودن لذت بخشی را به خانه شما هدیه می‌دهد و برای خانه‌هایی با دکوراسیون تاریخی بسیار مناسب است. امروزه با توجه به نگرانی‌های محیط زیستی و مشکلات حاصل از قطع درختان، پارکت‌های مصنوعی نیز به بازار عرضه می‌شوند که نمونه رایج آن پارکت لمینت است. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری را در رابطه با این نوع از پارکت‌های مصنوعی ارائه می‌کنیم.

انواع پارکت

پارکت‌ها بر اساس متریال مورد استفاده در آن‌ها به انواع زیر تقسیم می‌شوند.

پارکت لمینت

این نوع پارکت از چند لایه مواد ترکیبی فشرده (HDF) ساخته شده است. همانطور که اشاره شد این کف‌پوش‌ها برخلاف انواع دیگر پارکت‌ها از چوب درختان تهیه نمی‌شوند اما با این حال روی سطح خارجی آن‌ها طرح و نگاری از چوب وجود دارد. پارکت لمینت امروزه به دلیل بافت خاص، عایق‌بودن و دوام بالا به یک کفپوش محبوب تبدیل شده است که طرفداران بسیاری دارد و مورد استفاده افراد بسیاری قرار می‌گیرد.

پارکت یک تکه

برای برخی از افراد که به دنبال متریال طبیعی هستند و علاقه دارند تا ظاهر خانه از یک نمای کلاسیک و طبیعی برخوردار باشد، پارکت‌های یک تکه گزینه بسیار مناسبی است. البته باید توجه داشته باشید که نصب این نوع از پارکت به دلایل پیچیدگی‌های خاص خود زمان‌بر است و مراقبت از آن نیز دشوارتر می‌باشد. از نظر ضخامت هم این نوع از پارکت‌ها مشابه لمینت هستند.

پارکت تمام چوب

اگر به دنبال یک نوع پارکت با عمری طولانی نسبت به دیگر مدل‌ها و ظاهری شیک هستید، پارکت‌های تمام چوب می‌توانند انتخاب خوبی برای شما باشند. این نوع از پارکت‌ها تماما از چوب درختان ساخته می‌شوند و برای افرادی که مشکل صدا و گرما دارند بسیار مناسب هستند. نکته‌ی جالبی که درباره پارکت‌های تمام چوب وجود دارد این است که در برابر سمباده‌کاری کاملا مقاوم هستند؛ یعنی شما می‌توانید این نوع از پارکت‌ها را هر اندازه که می‌خواهید سمباده‌کاری کنید و مانند روز اول برق بیاندازید.

فروش انواع پارکت

پارکت ضد آب

از آن‌جایی که اکثر پارکت‌ها از چوب تهیه می‌شوند به راحتی می‌توان متوجه شد که آب یکی از اصلی‌ترین دشمنان این نوع از کفپوش‌ها است. به همین دلیل در سال‌های اخیر پارکت‌های ضدآب به بازار ارائه شدند تا پاسخگوی نیاز مشتریان باشند. این نوع از پارکت‌ها در محیط‌‌هایی مانند سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه‌ها و هر مکان دیگری که احتمال ریختن آب روی پارکت زیاد باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه افرادی که به دنبال پارکتی زیبا و ضدآب می‌گردند می‌توانند با خیال راحت و بدون ترس از خرابی پارکت از این نوع استفاده کنند.

لمینت چیست؟

لمینت‌ها یکی از انواع پارکت‌های مصنوعی و کفپوشی بسیار محبوب هستند که به دلیل ظاهر و کاربرد مشابه با پارکت‌ها به آن‌ها پارکت لمینت نیز گفته می‌شود. جنس اصلی این محصول را HDF که مخفف عبارت Hard Density Fiber Hood است تشکیل می‌دهد. به یاد داشته باشید که هرچه چوب خالص‌تر باشد (ضایعات ترکیبی کمتر باشد)و Density (فشردگی واحد حجم) آن بالاتر باشد، کیفیت لمینت بالاتر است. لمینت‌‌ها در بسیاری از مواقع با پارکت‌ها اشتباه گرفته می‌شوند اما باید بدانید که این 2 تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. با ورود کفپوش لمینت به بازار جهانی، فروش پارکت‌ها کاهش یافت که یکی از دلایل اصلی آن همانطور که ذکر شد مبلغ بالای پارکت‌ها بود. اکنون لمینت تا حدود زیادی جای پارکت را گرفته است و به دلیل مزایای فراوانی که این کفپوش برای مصرف‌کنندگان دارد، بسیاری از مردم امروزه استفاده از آن را به پارکت ترجیح می‌دهند.

 

انواع لمینت

انواع پارکت‌های لمینت بر حسب کشورهای تولیدکننده به سه دسته ایرانی، ترک و آلمانی طبقه‌بندی می‌شوند. همانطور که اشاره شد نصب آسان، کیفیت، نظافت و نگهداری آسان همه و همه باعث شده است تا طرفداران لمینت در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته باشد تا حدی که این نوع کفپوش امروزه از پرطرفدارترین انواع کفپوش‌ها به شمار می‌رود. لمینت‌ها در رنگ‌بندی‌های مختلفی از تیره تا روشن، مات و براق و برای هر سلیقه و متناسب با هر دکوراسیونی در بازار یافت می‌شوند.

اجزای تشکیل‌ دهنده پارکت و لمینت

در ادامه مقاله قصد داریم تا اجزای تشکیل‌دهنده پارکت‌ها و لمینت‌ها را بررسی کرده و کمی بیشتر با آن‌ها آشنا شویم.

اجزای تشکیل‌دهنده پارکت لمینت

پارکت‌ لمینت‌ها شامل قطعه چوب‌هایی هستند که به صورت طبیعی و با ابعاد کوچک (۰/۰۵ × ۰/۱۲ و ۰/۰۸ × ۰/۱۴) و بزرگ (۲ × ۰/۲۵ و ۱/۳۰ × ۰/۲۰) با ضخامت (۰/۰۱ و ۰/۰۱۵۵) بریده شده و در کنار هم به صورت کاملا یکپارچه و با استفاده از چسب چوب به کف محیط چسبانده می‌شوند. در انتهای کار نیز از دستگاه ساب‌ زن برای صیقل دادن استفاده می‌شود و سپس با لاک چوب و تینر فوری سطح آن رنگ می‌شود.

جنس چوب بکار رفته در پارکت‌ لمینت‌ها می‌تواند گردو (قهوه‌ای مایل به سیاه)، راش(چوبی با طرح شیار) یا بلوط باشد. البته چوب بامبو نیز یکی از انواع جنس‌های پر استفاده در پارکت‌ها است. بهترین نوع چوب برای پارکت‌، چوب بلوط است که رنگ طلایی آن زیبایی خاصی را به محیط می‌دهد. در صورت تمایل به داشتن پارکت‌های رنگی می‌توانید با نصاب آن هماهنگ کنید تا در نیم پلی‌استر نهایی، مقداری پودر رنگ از جنس خود چوب به چارکت اضافه کند و آن‌ها را به رنگ دلخواه شما در بیاورد.

 

پارکت لمینت‌ به طور کلی از 4 لایه تشکیل شده اند که هر کدام از این لایه‌ها دارای مواد تشکیل‌دهنده خاصی هستند. کیفیت هر کدام از این لایه‌های در کیفیت کل کار موثر می‌باشند و قرارگیری آن‌ها روی یکدیگر، پارکت لمینت نهایی را تشکیل می‌دهند.

این 4 لایه شامل موارد زیر می‌باشند:

  • لایه زیرین شامل سرامیک کاغذی که ارزان‌ترین لایه لمینت پارکت می‌باشد تشکیل شده است. این سرامیک دارای حالت براق می‌باشد و در رنگ‌های قهوه‌ای، مشکی و… موجود است.
  • لایه چوبی یا مغز پارکت لمینت که مهم‌ترین و گران‌ترین بخش آن است. این قسمت معمولا دارای 2 نوع می‌باشد. به نوع اول که از خرده‌های مقوا تشکیل می‌شود HDF و نوع دوم که در آن از خرده‌های چوب استفاده شده است MDF گفته می‌شود و لازم به ذکر است که نوع HDF از مقاومت بالاتری برخوردار است. گفتنی است که جنس این لایه بیشترین تاثیر را در تعیین قیمت نهایی پارکت لمینت دارد.
  • لایه بعدی لایه کاغذی دکوراتیو است که رنگ‌بندی پارک لمینت را تشکیل می‌دهد و تفاوت آن تنها در طرح می‌باشد. قیمت این لایه در تمام پارکت‌ لمینت‌هایی که در دنیا عرضه می‌شوند یکسان است و تنها طراحی آن می‌تواند در فروش آن تاثیرگذار باشد.
  • لایه پایانی نیز لایه رویه پارکت لمینت است که از پلی اورتون شیشه‌ای تشکیل شده است. پلی اورتون شیشه‌ای از از خط و خش، تغییر رنگ، نفوذ آب به داخل پارکت لمینت و هرگونه آسیبی که ناشی از استفاده روزمره و معمولی باشد، جلوگیری می‌کند و در تمام پارکت لمینت‌ها نیز به یک اندازه می‌باشد. همچنین قیمتی مشابه با لایه کاغذ دکوراتیو دارد.

جمع‌بندی نهایی

تاثیر کفپوش در دکوراسیون منزل یا محل کار بسیار زیاد و چشمگیر است و باید در انتخاب آن بسیار توجه کنید تا بعد از مدتی پشیمان نشوید. در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعاتی را درباره انواع پارکت‌ها و لمینت‌ها و همچنین اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها به شما ارائه دهیم. در نهایت به یاد داشته باشید که باید برای انتخاب کفپوش مناسب زمان کافی را اختصاص دهید و پرس و جو و تحقیق کنید تا بتوانید بهترین گزینه را بر اساس شرایط و امکانات خود انتخاب و خریداری کنید.