دکوراسیون مناسب اتاق کودک چگونه باید باشد؟

مساله ی طراحی دکوراسیون مناسب اتاق کودک یکی از مسائل بسیار پر اهمیتی است که در شکل گیری شخصیت کودکان نقش مهمی دارد.

یکی از موارد مهمی که در طراحی دکوراسیون اتاق خواب کودک اهمیت زیادی دارد،مساله ی تناسب فضای اتاق خواب با جنسیت،روحیات و سن کودک است.

عوامل موثری در شکل گیری اتاق خواب کودک نقش دارند که در این مطلب قصد داریم به آن ها بپردازیم.پشنهاد کی کنیم تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

دکوراسیون اتاق خواب کودک باید چگونه باشد؟

یکی از عوامل مهم که طراحان دکوراسیون در طراحی اتاق خواب کودک به آن توجه می کنند،ایجاد تفاوت قابل توجه بین این فضا با سایر فضاهای منزل می باشد.زیرا کودک دارای روحیه ای شاد و پر انرژی است و فضاهایی مانند فضای نشیمن برای فعالیت های کودکان مناسب نیستند و کودک را کسل می کند.

در طراحی دکوراسیون اتاق کودک باید توجه ویژه ای به چیدمان وسایل اتاق خواب داشت. بهتر است جای مناسبی برای وسایل و اسباب بازی‌های کودک در نظر بگیرید. شلوغی اتاق خواب کودک، باعث آشفتگی ذهن او شده و همچنین می‌تواند در مواقعی برای سلامت او هنگام بازی، دویدن و یا رفت و آمد در اتاق خطرناک باشد.

نکات طراحی دکوراسیون اتاق خواب پسرانه
برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب پسرانه باید سرویس خواب و لوازم اتاق خواب با جنسیت و سن کودک متناسب باشد.رنگ های متناسب اتاق خواب های پسرانه معمولا رنگ های آبی،طوسی،سفید و …می باشد که باید با توجه به شخصیت و سلیقه ی فرزند شما از این رنگ ها استفاده نمود.

نکات طراحی دکوراسیون اتاق خواب دخترانه
برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب دخترانه باید دقت زیادی به خرج داد زیرا معمولا دختر ها روحیه حساس و تاثیر پذیری دارند و فضایی که برای آنها فراهم می کنید تاثیر زیادی در روحیه آنها خواهد داشت .

رنگ های مورد استفاده در طراحی دکوراسیون اتاق خواب دخترانه معمولا رنگ های بنفش،صورتی،یاسی و…می باشند که با توجه به سلیقه ی فرزند شما باید در فضای اتاق خواب استفاده شود.

عوامل موثر در طراحی دکوراسیون اتاق خواب کودک:

1)سرویس خواب
یکی از مهم ترین فاکتورها در شکل گیری فضای اتاق خواب کودک و نوجوان،سرویس خواب است.  سرویس خوابی است که برای اتاق خواب فرزندتان تهیه می کنید باید کاملا متناسب با سلیقه،جنسیت و سن فرزندتان باشد و حتما باید با ابعاد اتاق خواب هم متناسب باشد.

2) رنگ در اتاق خواب کودک
یکی دیگر از مهم ترین قسمت های طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب،انتخاب رنگ آن است.یکی از عوامل مهم در انتخاب رنگ فضای اتاق خواب فرزند شما شخصیت او است.به طور مثال اگر فرزند شما بسیار پر انرژی است و تمایل دارید که یک کمی آرام تر باشد شخصیت آرام تری داشته باشد بهتر است از رنگ‌های سرد مثل رنگ آبی در اتاقش استفاده کنید تا کمی شخصیت او را آرام تر کند و آرامش بیشتری در فضای اتاق او فراهم باشد.

همچنین اگر فرزند شما خیلی آرام و گوشه گیر است و تمایل دارید که کمی جنب‌وجوش بیشتری داشته باشد بهتر است از رنگ های گرم و پر انرژی مثل قرمز یا نارنجی در اتاقش استفاده کنید که با انرژی و خلاقیت او سر و کار دارد و آنها را تحریک میکند.

3)استفاده از پرده‌های رنگ روشن در اتاق خواب کودک
استفاده از رنگ‌های روشن در پرده ی اتاق خواب کودک می‌توانند اتاق را روشن و تمیز جلوه دهند. همچنین رنگ روشن روحیه کودک را افزایش می دهد و حس نشاط در کودک ایجاد می کند.

4) توجه به  دیوارها
برای دیزاین دیوار اتاق خواب کودک میتوانید از کاغذ دیواری یا رنگ های متناسب با وسایل اتاق خواب کودک استفاده کنید.همچنین میتوانید به جای کاغذدیواری از نقاشی های خود کودک نیز استفاده کنید.

انتخاب رنگ دیوارها یا طرح کاغذ دیواری کاملا سلیقه ای بوده و بستگی به سلیقه ی کودک دارد.انتخاب یک رنگ به صورت یک دست و کلی ، ایده جالبی نیست و در بلند مدت ممکن است باعث خستگی و دل زدگی کودکان شود. بهتر است به جای استفاده از یک رنگ به طور کامل از ترکیب بندی ها استفاده کنید.

5) به تزئین سقف اتاق خواب کودک هم فکر کنید
از وسایل تزئینی یا لوسترهایی متناسب با فضای اتاق خواب در سقف استفاده کنید. می‌توانید از طرح ماه و ستاره استفاده کنید. به این ترتیب، کودک هنگام خواب از تماشای آنها لذت می‌برد و با آرامش می‌خوابد.

6) استفاده از وسایل آموزشی در اتاق خواب کودک
آموزش کودک یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه زیادی داشت.اتاق خواب کودک باید به رشد و تعالی کودک کمک زیادی بکند. بنابراین می توانید در اتاق خواب کودک در کنار وسایل تزئینی، کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌های آموزشی‌اش را نیز قرار دهید.

7) از عکس ها استفاده کنید
عکس‌های مورد علاقه‌ی کودک‌تان را روی دیوار یا هر جای مناسب دیگر نصب کنید. این کار به ایجاد حس علاقه کودک به اتاق خوابش کمک زیادی می کند.

8) پوشش کف اتاق خواب کودک
یکی از کارهایی که کودکان عاشق آنند،غلتیدن روی زمین است. برای جلوگیری از صدمه دیدن فرزندتان بهتر است کف اتاق  خواب او را موکت کنید.حتی می‌توانید به جای پوشش موکت در کف اتاق خواب کودک، از تشک‌های لاستیکی مخصوص استفاده کنید.

یکی از نکات مهم در انتخاب کف پوش اتاق خواب کودک،لیزنبودن کف پوش است.بهترین گزینه برای انتخاب کف اتاق خواب کودک از لحاظ لیز نبودن پارکت و لمینت می باشد.

در صورتی که امکان پارکت کردن ندارید و کف اتاق سرامیک می باشد بهتر است از فرش و موکت برای پر کردن اتاق خواب استفاده کنید.

موکت اتاق کودک بهتر است پرزدار باشد یا بدون پرز؟

بدون پرزبودن موکت مورد استفاده در کف اتاق کودک مساله بسیار مهمی است که کمتر به آن توجه می‌شود. با توجه به حساس ‌بودن ریه‌های کودک، استفاده از موکت ‌های فیلامنت پلی‌استر یا پلی‌پروپیلن توصیه می‌شود.

9) انتخاب منبع روشنایی برای اتاق خواب کودک
اتاق کودک در شب نباید بیش از حد تاریک باشد، بنابراین بهتر است از چراغ‌خواب استفاده کنید. چراغ‌خواب‌های متنوعی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف برای کودکان وجود دارد. حتی می‌توانید از نوع ساده‌ی آن استفاده کنید و فضای اتاق خواب را جذاب و زیبا کنید.

جمع بندی:

کودکان روح بسیار لطیف و حساسی دارند. بنابراین آرامش و امنیت آنها به‌ ویژه هنگام خواب از اهمیت زیادی برخوردار است. دکوراسیون اتاق کودک بسیار مهم است زیرا کودکان دوست دارند در اتاقی بازی کنند که بر اساس موضوعات مورد علاقه‌ی آنها طراحی شده باشد. سعی کنید تا جایی که امکان دارد رویای کودکان دلبندتان را در اتاق‌شان منعکس کنید. از آنها بپرسید به چه چیزهایی علاقه دارند و بر اساس آن وسایل مورد نیاز را تهیه کنید. دکوراسیون اتاق‌ کودک بسته به نوع زمینه‌ی آن ممکن است مقرون ‌به‌ صرفه یا گران تمام شود. این به شما بستگی دارد که برای این کار چقدر هزینه کنید. البته اگر کمی خلاقیت به خرج بدهید و نکات ذکرشده در این مطلب را رعایت کنید می‌توانید با هزینه‌ی کم نیز اتاق زیبایی طراحی کنید.