کاغذ دیواری ضد آب

به تازگی در بسیاری از فضاهای داخلی مرطوب استفاده از کاغذ دیواری های ضد آب و مقاوم در برابر رطوبت استفاده می شود.شاید بپرسید کاغذ دیواری ضد آب چیست و در کدام فضاها از آن استفاده می شود؟تا آخر این مطلب با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم…

کاغذ دیواری ضد آب چیست؟

کاغذ دیواری ضد آب یا قابل شست شو نوعی پوشش دیوار از جنس وینیل است که رطوبت را از خود عبور نمی دهند و در برابر رطوبت دوام زیادی دارند. از این نوع کاغذ دیواری معمولا در فضاهایی مانند: حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه استفاده می شود و می تواند جلوه ی خاصی به این فضاها بدهد.
این نوع کاغذ دیواری ها جایگزین خوبی برای کاشی و سرامیک در خانه های شهر های مرطوب و شرجی می باشند.
این نوع کاغذ دیواری دارای تنوع رنگی و طرحی زیادی می باشند و همچنین به نسبت کاشی و سرامیک نصب آسانی دارند و در فضاهایی مانند پذیرایی و اتاق خواب هایی که در معرض نم و رطوبت قرار دارند به عنوان رنگ می توان از آن استفاده نمود و پس از مدتی مانند رنگ پوسته پوسته نمی شود و طبله نمی کند.

مزایای استفاده از کاغذ دیواری ضد آب در فضاهای در معرض رطوبت

کاغذ دیواری های ضد آب علاوه بر محافظت دیوار در برابر عواملی همچون: خراشیدگی سطح دیوار، پوسته پوسته شدن رنگ دیوار، جذب رطوبت دیوار و طبله کردن آن، آلودگی و … محافظت می کند، نقش بسیار مهمی در زیبایی دکوراسیون این نوع فضاها نیز به عهده دارد.
کاغذ دیواری های ضد آب به علت مواد مصرفی تولیدی ای که در آن به کار رفته و روکش پلاستیکی ای که دارند، قیمت گران تری نسبت به سایر کاغذ دیواری ها و سایر دیوار پوش ها دارند و هنگام خرید باید این نکته را مدنظر قرار دهید.

انواع کاغذ دیواری ضد آب از نظر کاربرد:

• کاغذ دیواری با روکش وینیل
• دیوای های پشت چسب دار
کاغذ دیواری ضد آب با روکش وینیل:
کاغذ دیواری ضد آب با روکش وینیل یکی از انواع کاغذ دیواری های ضد آب پرمصرف است که دارای طرح و رنگ متنوع و طرفداران بسیار زیادی می باشد.این نوع کاغذ دیواری ضد آب را می توان به دو دسته تقسیم نمود:

نوع اول کاغذ دیواری ضدآب روکش وینیل:
در این نوع کاغذ دیواری ضد آب روکش وینیل، روکش وینیل مانند لایه ای پلاستیکی روی کاغذ دیواری قرار گرفته و مانع عبور رطوبت از آن می شود.
این نوع کاغذ دیواری ضد آب این امکان را به شما می دهد که از آن در فضاهای با رطوبت بالا مانند: حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه استفاده نمایید و دیگر نگران عبور رطوبت از آن به سایر فضاها نباشید.

نوع دوم کاغذ دیواری ضد آب روکش وینیل:
درنوع دوم کاغذ دیواری ضدآب روکش وینیل، روکش وینیل در پشت کاغذ دیواری استفاده شده است و این موضوع این امکان را به شما می دهد تا آن را بتوانید پس از مدتی به راحتی از دیوار جدا کنید.
البته توجه داشته باشید خاصیت ضد رطوبتی کاغذ دیواری ضد آب روکش وینیل نوع اول بیشتر از نوع دوم می باشد.

کاغذ دیواری های ضد آب پشت چسب دار:

کاغذ دیواری های ضد آب پشت چسب دار نوعی دیگر از کاغذ دیواری های ضد آب می باشد که از آن نیز می توان برای فضاهایی مانند: سرویس بهداشتی، حمام، دیوار و سقف آشپزخانه و … استفاده نمود.
این نوع کاغذ دیواری ضد آب از جنس پلاستیک (PVC) ساخته شده است و به همین دلیل این نوع کاغذ دیواری در برابر گرما، سرما و رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.
از مزایای این نوع کاغذ دیواری می توان به: قابلیت نصب آسان و سریع تر نسبت به سایر کاغذ دیواری ها،طرح های متنوع و دوام بالای آن اشاره داشت.

چالش های پیش رو در استفاده از کاغذ دیواری ضد رطوبت در فضاهای مرطوب:

1-رشد قارچ و باکتری
شاید شما برای استفاده از کاغذ دیواری های ضد آب بپرسید که آیا این نوع کاغذ دیواری باعث ایجاد کپک و باکتری می شود؟ برای مقابله با این مشکل شما می توانید نیمی از دیوار فضای مرطوب را با سرامیک یا کاشی بپوشانید و تنها در قسمت های بالایی فضا از کاغذ دیواری ضد آب استفاده کنید. این کار علاوه بر زیبایی موجب افزایش عملکرد دیوارهای حمام و دسشویی می شود.
2-شست و شوی کاغذ دیواری
یکی دیگر از چالش های پیش رو در استفاده از کاغذ دیواری های ضد آب در فضاهایی مانند حمام و سرویس بهداشتی شست و شوی آن است.بسیاری از افراد معتقدند کاشی های دیواری به راحتی شسته می شوند و کاغذ دیواری های ضد آب از این ویژگی برخوردار نیستند.اما این را باید بگوییم کاغذ دیواری های ضد آب موجود در بازار به آسانی شسته می شوند و لازم نیست نگران این موضوع باشید.

انواع کاغذ دیواری ضد آب از نظر طرح:

1- کاغذ دیواری ضد آب طرح کاشی
اگر طراحی کلاسیک را برای فضاهای مرطوب خانه تان می پسندید و طرح های کاشی را دوست دارید می توانید از کاغذ دیواری های ضد آب طرح کاشی برای سرویس بهداشتی و آشپزخانه تان استفاده نمایید و از مزایای کاغذ دیواری ضد آب در فضای مرطوب خود بهره ببرید.

2- کاغذ دیواری ضد آب طرح های سه بعدی
یکی از جدیدترین انواع کاغذ دیواری ضد آب، کاغذ دیواری ضد آب سه بعدی می باشد. با محبوبیت کاغذ دیواری های سه بعدی در میان مردم برای فضاهایی مانند اتاق خواب و پذیرایی، تولیدکنندگان تصمیم گرفتند تا این کاغذ دیواری ها را در نوع ضد آب نیز تولید کنند و وارد بازار کنند.بی شک استفاده از کاغذ دیواری سه بعدی در حمام و دستشویی شما فضایی جالب و زیبا ایجاد می کند.

کلام آخر:
در آخر باید بگوییم کاغذدیواری های ضد آب یک اتفاق جالب در ایجاد فضای جذاب برای سرویس های بهداشتی و فضاهای مرطوب به حساب می آید.
این نوع کاغذ دیواری به تازگی خیلی ترند شده اند و در فضاهای مدرن و کلاسیک خاص می توان از آن استفاده نمود. همچنین زیاد به قیمت کاغذ دیواری ضد آب توجه نکنید، زیرا درست است که اختلاف کمی از لحاظ قیمت با نوع معمولی کاغذ دیواری دارد ولی کیفیت و ماندگاری بسیاری خواهد داشت.