تفاوت کفپوش پارکت و لمینیت

کفپوش چوبی یا پارکت

برای بیان تفاوت پارکت و لمینت, ابتدا در مورد پارکت توضیح می دهیم. جنس کفپوش پارکت از چوب درختان است و از چوب های مختلف، در ابعاد و اندازه های گوناگونی ساخته می شود. پارکت ها، ظاهر و نمایی بسیار زیبا و غیر قابل رقابت دارند. برای نصب آن از چسب مخصوصی استفاده می شود. پس از اینکه چسب خشک شد، سطح آن را ساب  زده و برای اینکه سطح پارکت صاف و صیقلی شود بر روی آن لاک می زنند. پس از گذشت 24 ساعت بعد از زمان نصب این نوع پارکت می توان وسایل منزل را چید.

درصورت تماس پارکت با آب، سطح آن متورم شده و باد می کند. برخورد اشیا نوک تیز و برنده، به سطح پارکت آسیب رسانده و بر روی آن خش می اندازند برای همین لازم است که مجددا سطح آن ساب خورده و لاک زده شود. اما سالم ترین کفپوش از لحاظ سلامت، بهداشت و پاکیزگی، کفپوش چوبی یا همان پارکت است. استفاده از این کفپوش زیبا بر بهای خانه شما نیز اضافه می کند. از آنجا که جنس پارکت ها، چوب طبیعی است، بهتر است در محیط ها با رطوبت زیاد استفاده نشوند. می توان از این نوع کفپوش با رعایت نکاتی که گفته شد برای مدت طولانی استفاده کرد. همچنین در برابر عوامل محیطی مقاوم بوده و نقش، رنگ و زیبایی خود را از دست نمی دهد. این نوع کفپوش عایقی مناسب برای صدا و حرارت در فصول گرم و سرد سال است. نکته آخر اینکه برای تمیز کردن پارکت از مواد مخصوصی استفاده می شود تا پوشش محافظ یا لاک آن آسیب نبیند.

کفپوش لمینیت

تفاوت پارکت و لمینیت در این است که لمینیت کفپوشی مدرن است که  از الیاف چوب فشرده به همراه رزین ملامین ساخته می شود و جنس آن مانند پارکت از الوار های چوبی طبیعی نیست. سطح خارجی لمینت همچون چوب است و نقش و نگار  چوب را دارد. روکش کفپوش لمینیت با اکسید آلومینیوم پوشانده شده است. این نوع کفپوش را با چسب نمی چسبانند برای این منظور دور تا دور لمینیت شیارهایی به نام کلیک دارد که به صورت نر و ماده هستند و در یکدیگر قرار گرفته و قفل می شوند. بدین صورت در سطح وسیعی بدون استفاده از چسب بر روی کف قرار می گیرند. این کفپوش، به دلیل عدم استفاده از چسب به هنگام نصب، به کف منزل آسیب نمی رساند. بنابراین به راحتی می توان لمینیت ها را جمع آوری کرد و در جای دیگری، مجددا آن ها را نصب کرد. بهتر است قبل از نصب لمینیت، فوم مخصوصی را در زیر آن ها پهن کرد. بدین ترتیب این کفپوش نیز عایق مناسبی برای صدا، حرارت و برودت نیز می شود.

همچنین دیگر تفاوت پارکت و لمینت در این است که لمینیت نسبت به اجسام نوک تیز و همچنین رطوبت و آب بسیار مقاوم تر از پارکت است. نصب آن نیز نسبت به پارکت راحت تر و سریع تر است و بلافاصله پس از نصب، می توان وسایل منزل را بر روی آن چید. کفپوش لمینیت نیز نسبت به نور خورشید مقاوم است و رنگ و روی آن تغییر نمی کند. برای تمیز کردن لمینیت از تی یا دستمال نم دار استفاده کنید اما بلافاصله سطح آن را خشک کنید تا به مرور خراب نشود. لمینیت نیز از نظر بداشتی آنتی باکتریال بوده و مناسب است. اگر تکه ای از لمینیت آسیب دید به راحتی تعویض می شود ولی همچون پارکت قابلیت سنباده زدن را ندارد. نقطه مشترک هر دو کفپوش در این است که با قرار دادن وسایل سنگین، کوبیده و خراب نمی شوند و نکته آخر اینکه استفاده از کفپوش لمینت نسبت به متریال های ساختمانی مانند سنگ و سرامیک طرح پارکت یا ساده و … بسیار مقرون به صرفه است.

نکات باقی مانده تفاوت پارکت و لمینیت به صورت لیست وار در پایین آورده شده است.

-از لحاظ ظاهری پارکت نسبت به لمینیت بسیار زیباتر است.

-مقاومت لمینیت نسبت به لکه و حرارت مثل آتش سیگار بیشتر از پارکت است.

-نگهداری از لمینت نسبت به پارکت راحت تر است.

-پارکت لمینت یا همان لمینیت نسبت به آب و رطوبت بسیار مقاوم تر از پارکت است.

-عمر مفید پارکت بین 40 تا 80 سال است ولی عمر مفید لمینت 10 سال است.

-از لحاظ زیست محیطی نیز استفاده از پارکت بهتر است و بعد از دور انداختن این کفپوش، بدون هیچ آسیبی به محیط زیست بر می گردد. اما کفپوش‌ لمینیت به دلیل دارا بودن ماده رزین ملامین و همچنین فشار در زمان ساخت، جزو محصولات ار گانیک و حافظ محیط زیست قرار نمی گیرد.

مزایای لمینیت نسبت به پارکت بیشتر است. برای همین مدتهاست که از پارکت استفاده چندانی نمی شود و در بازار نیز بسیار کم یافت می شود.

چند نمونه الگو برای نصب پارکت ها